Quote from Guest on 11 February 2015, 14:16Min träningsbok rekommenderar tunga lyft under denna del av säsongen, även om det också ingår en del explosiva övningar med kroppen som vikt. (Senare skall även de tunga lyften bli mer explosiva) Provade igår på detta för första gången med hjälp av instru
Min träningsbok rekommenderar tunga lyft under denna del av säsongen, även om det också ingår en del explosiva övningar med kroppen som vikt. (Senare skall även de tunga lyften bli mer explosiva) Provade igår på detta för första gången med hjälp av instru
Quote from Funbeat user on 11 February 2015, 14:26Knäböj - marklyft - militärpress - bänkpress - chins - utfallssteg, tycker jag är en bra serie om man kör med skivstänger. Kör själv liknande varianter fast med kettlebells.
Knäböj - marklyft - militärpress - bänkpress - chins - utfallssteg, tycker jag är en bra serie om man kör med skivstänger. Kör själv liknande varianter fast med kettlebells.
Quote from Funbeat user on 11 February 2015, 15:59Kombinationsmässigt brukar det funka bäst om man undviker att lägga intervallpassen samma dag eller dagen efter det tyngsta styrkepasset. Både långpass och backträning tycker jag dock funkar ok att köra nära i tid.
Basala tunga skivstångsövningar är för
Kombinationsmässigt brukar det funka bäst om man undviker att lägga intervallpassen samma dag eller dagen efter det tyngsta styrkepasset. Både långpass och backträning tycker jag dock funkar ok att köra nära i tid.
Basala tunga skivstångsövningar är för
Quote from Lars Mörrby on 13 February 2015, 19:25Vill du bygga styrka så ska du köra tungt. Gärna komplettera basövningarna med lite maskiner. Kör du knäböj så kan du sedan fortsätta med benpress, benspark och framförallt bencurl. Glöm inte vaderna.
Marklyft är bra, men man får vara lite försiktig så m
Vill du bygga styrka så ska du köra tungt. Gärna komplettera basövningarna med lite maskiner. Kör du knäböj så kan du sedan fortsätta med benpress, benspark och framförallt bencurl. Glöm inte vaderna.
Marklyft är bra, men man får vara lite försiktig så m
Quote from Funbeat user on 13 February 2015, 21:31Jag kör själv mycket tung styrka som komplement till min triathlonträning och tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Har under de senaste två säsongerna kör Wendlers styrkecykler under hösten, där jag kör tre pass per vecka.
http://www.jarnekarna.se/2
Jag kör själv mycket tung styrka som komplement till min triathlonträning och tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Har under de senaste två säsongerna kör Wendlers styrkecykler under hösten, där jag kör tre pass per vecka.
Quote from Funbeat user on 15 February 2015, 13:52På www.sportidrott.se hittar du ganska många artiklar om styrketräning för olika idrotter. Att träna explosivt och med balans kan ge dig en hel del. Man kan ju t ex se på hur längdskidåkarna tränar för att klara uthållighet med bibehållen kraft och teknik
På http://www.sportidrott.se hittar du ganska många artiklar om styrketräning för olika idrotter. Att träna explosivt och med balans kan ge dig en hel del. Man kan ju t ex se på hur längdskidåkarna tränar för att klara uthållighet med bibehållen kraft och teknik
Quote from Funbeat user on 15 February 2015, 19:32Tack för många och goda tips! När ni lägger styrkepass samma dag som annat pass - vilken ordning gör ni dem då? Avslutar man med styrkepass kan man väl köra vad med vill (uthållighet/intervaller) innan?
Tack för många och goda tips! När ni lägger styrkepass samma dag som annat pass - vilken ordning gör ni dem då? Avslutar man med styrkepass kan man väl köra vad med vill (uthållighet/intervaller) innan?
Quote from Lars Mörrby on 15 February 2015, 21:48Det är nog egentligen bra om du kan få några timmars vila mellan passen. Å andra sidan körde jag i onsdags styrka direkt efter 80 min cykel (lågpuls) och orkade 3 reps på 110 i bänk...
Men om du kör ett intensivt pass innan så kommer du nog att var tom p
Det är nog egentligen bra om du kan få några timmars vila mellan passen. Å andra sidan körde jag i onsdags styrka direkt efter 80 min cykel (lågpuls) och orkade 3 reps på 110 i bänk...
Men om du kör ett intensivt pass innan så kommer du nog att var tom p
Quote from Funbeat user on 16 February 2015, 09:18Om du ska köra styrka och kondition samma dag så skulle jag köra styrkan först. Både för bränslenivåerna, men också för att inte råka skada mig vid lyft med trötta muskler.
Om du ska köra styrka och kondition samma dag så skulle jag köra styrkan först. Både för bränslenivåerna, men också för att inte råka skada mig vid lyft med trötta muskler.
Quote from Funbeat user on 16 February 2015, 10:21Har testat lite olika kombinationsvarianter genom åren (typ styrka+backträning etc) men det är svårt att få vettig utväxling på båda grejorna om man kombinerar. Det som funkar bäst om man vill ha styrka och löpning eller cykel samma dag är att köra ett lä
Har testat lite olika kombinationsvarianter genom åren (typ styrka+backträning etc) men det är svårt att få vettig utväxling på båda grejorna om man kombinerar. Det som funkar bäst om man vill ha styrka och löpning eller cykel samma dag är att köra ett lä