Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag undrar om höjden mäts när man ritar sina rundor. Höjdprofilen är viktig för rätt längd på rundorna.

Vet ej om höjden mäts, tror inte det.
Men lutningen spelar nästan ingen roll alls för totallängden i de flesta fall.. en lutning på 10% (riktigt brant alltså) ger en ökad längd på bara 0.5%. 🙂

Jag känner på mig att denna fråga har ställts förut men finns det någon klocka el dyl (som man kan ta med sig) som mäter en sträcka korrekt när man springer en väldigt kuperad bana?

En skiljelinje går mellan klockor som har barometrisk altimeter (alltså mäter höjdförflyttning med hjälp av lufttrycksförändringar) resp. klockor som enbart använder GPS-data (t.ex. Garmins ForeRunner-klockor).

Jag hittade ett test som adresserar det här

Nu är jag säker dum, men varför vill man mäta sträckan så korrekt på en väldigt kuperad bana (med tanke på att det ändå ligger inom felmarginalen på GPS:en)?
Det enda jag kan tänka mig är att jämföra med en mindre kuperad bana, men sträckorna är ju ändå i

Tja, om man gör det jag gjorde igår så....

Jag sprang Hammarbybacken upp och ned ett antal gånger tills jag fick ihop 5 km på min Garmin FR305 (Sommarutmaningen). Eftersom backen säkert lutar 25-35% så kan man ju tänka sig att jag sprang ett antal hundra

En ren gissning, men jag skulle bli förvånad om Hammarbybacken lutade 25-35%.

Eftersom jag var imponerad av din SU för juni så läste jag din beskrivning, enligt den sprang du bergstävlingsbanan 3 gånger... om vi antar hyfsat jämn lutning så blir det 270 meter på 2500, dvs i storleksordningen 10%... du kan få tillgodoräkna dig 30 me

Ja, här får jag ge både Erik och Leif rätt. Hammarbybackens nedfarter har en fallhöjd på ca 80 meter. Jag sprang 3 ggr uppför och 3 ggr nedför. Alltså 480 meters förfyttning i höjdled över 5000 meter. Det blir ju som sagt 10 % och inte mer än max 30 meter

Nä, höjden finns inte med när man lägger in rundor. Den får man själv mäta upp. Rundorna blir inte helt exakta heller om man inte lägger ner massor av tid och massor av punkter längs rundan, man får väl se dom mer som tips åt andra och en fingervisning o