Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelmekhjälp
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag har en mountainbike modell enklare som jag behöver åtgärda följande på:

A) eker saknas i bakhjulet & bakhjulet skevt
B) behöver byta kedja och kassett (utslitna)
C) framväxelförare smörjas eller bytas
D) växelvajer bytas, växelhölje bytas

Tänk

Om du inte känner extrem lust att meka så hade jag nog lämnat in hjulet för riktning och ekerkomplettering. Det kan inte kosta många hundralappar och så får du det helt ok direkt.
Det finns inget mera förnedrande än att cykla på en svajande cykel.
Det ä

Självklart ska du fixa detta själv! Det är roligt och bra på alla sätt att kunna skruva med sin cykel.

Ta en eker och gå till din lokala cykelhandlare så får du en likadan, och det är ingen fara att böja ekern för att få dit den, den blir rak sen när du

Jag tycker det låter som att Tobias har ungefär lika goda kunskaper som jag själv.

Och jag skulle göra allt utom att fixa ekern själv. Att få ett hjul riktat med rätt ekerspänning är ingen barnlek. Visserligen finns instruktioner att läsa på nätet, men m

Whisky brukar vara lugnande vid cykelmek.

Här finns även bra handböcker: http://www.parktool.com/blog/repair-help

Anders/Tobias, att rikta hjul är faktiskt inte svårt. Ge det en chans, känslan att cykla på hjul man riktat själv är fin.

Bruk sykkelrammen som riktbenk. Stram litt på bremseklossene så de nesten subber felgen. Så er det bare å stramme /slakke på henholdsvis høgre og venstre side.

Det er mange år siden jeg bygget mitt første hjul, og de ruller fortsatt (på traineren) 🙂

Det första hjulet jag riktade har utmattningssprickor i fälgen 🙁

Fast de följande sju byggena har blivit OK 🙂 Det är inte fel med tålamod när man håller på med sånt.

Om du "bara" ska byta en st eker eller ett par är det ju ingen större match att få till.
Med lite musiköra hör du på klangen på de övriga ekrarna hur hårt de är spända och den/de nya ekrarna drar du till samma klang sedan återstår finjusteringen för att f