Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej, jag är en ny löpare på 16 år och ska springa min första mil.

Mitt mål är att gå under 45 min. (PB på 5 km 20:54, jag var 13 år)
Det jag undrar är hur jag ska disponera mitt lopp. Ska jag starta starkt? Avsluta hårt?
Börja med 4:45 och avsluta me

Jämnt tempo! På ett 45minuterslopp ligger du precis över mjölksyratröskel och varje sekund per km du ökar kommer du att ackumulera syra mer och snabbare - och den blir du inte av med förrän du sänker farten ordentligt. Att springa första två km fem sekund

Absolut är det jämnt tempo som gäller. Försök få in alla km inom 4:20 - 4:35. Däremot är det inte riktigt lika petnoga för en ungdom som kan variera tempot mer utan de konsekvenser som Robert pratar om, de gäller mer för en långdistansnötande vuxen.

Antalet tappade sekunder varierar förmodligen, Markus, men fysiologin gäller vare sig man är gammal eller ung: Har man nånstans att göra av mjölksyran kan man springa snabbare - har man ingenstans att göra av den är det fatalt att överproducera.

EDIT: M

Är man ordentligt uthållighetstränad har man en ganska exakt tröskelfart, springer man lite långsammare än så kan man springa ett antal km utan att mjölksyranivåerna stiger särskilt mycket alls, om man däremot springer aningen fortare än tröskelfarten bör

Uppenbarligen har Ludwig inte särskilt mycket statistiskt underlag och är förmodligen inte i särskilt stort behov av vetenskapliga studier.
I ditt fall Ludwig, hade jag satsat på att hålla en hög fart i början, ordentligt andfådd men med en god övertygel

För all del Benny, det kan du ha en poäng i. Fast om målet är att gå under en fix tid spelar det ingen roll om TS har koll på sin kapacitet eller inte - utsikterna att lyckas med målet är *ändå* störst om hen lägger sig för att hålla jämn fart - i det här

Tack för hjälpen, härlig respons på denna sida.

Jag fick 42:11 på Springtime och det är jag oerhört nöjd med.
Får se om jag ska satsa på under 40 nån dag, men det blir ett mål som jag får ta tag i då.

Tack så mycket!

Grattis! Bra jobbat 🙂
__
Fredrik

Grattis!
Med bra förberedelser, och ett enklare lopp, så kommer du att klara sub 40!