Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMin cykel känns instabil
You need to log in to create posts and topics.

Min cykel har börjat kännas väldigt instabil. Jag märker det när tex jag skall dricka. Tycker numera det är rätt läskigt att få upp vattenflaskan. Väljer oftast att sänka farten nu när jag skall dricka.

Från början upplevde jag bara det i kraftiga nerfö

Fel sittställning och/eller hjulen inte spårar.
De ska vara i linje och mitt i gaffel-bakgaffel.

Sjekk også at styrelagret ikke er for løst, siden du merker det når du holder med en hånd. Sett syklen på et fast underlag, klemm inn forbremsen, men du holder runt styrelagret. merker du litt slag, er det løst. Bare et forslag ?

För kort ram (har du lagt på dig muskler på överkroppen så du har flyttat
tyngdpunkten högre upp / längre fram)?

För lång styrstam?

Du kan ju lätt testa med att montera en justerbar styrstam så kan du
flytta upp/bak styret någon cm.

Eller också flyttar

Tack för tipsen.

Jag försökt se om det inte spårar riktigt, men jag är inte man nog att se om de sitter i linje eller inte.

Jag skall prova det andra tipset också och se om det ger något.

Angående sittställning så tror jag att jag ser ungefär likada

För att se om de spårar riktigt - kan du inte ställa cykeln mot en tom vägg och sedan använda en lång, rak planka (eller list) alternativt en lång linjal och lägga på golvet mot bägge däcken. sätter du dig sedan på huk en bit bakom cykeln så borde du se o

Om du har en styrstamme på mindre en 85 mm, på en ramme som er stor nok, vil syklen føles urolig i fart.
Om en går opp en rammestørlse, og ned på styrestammen løser det ikke problemet.
Men en lang sykkel er altid stødigere i høg fart en en kortere.
Des

Ju mer vikt på framhjulet desto stadigare går cykeln.
( Man skall dock INTE ha styrväskor eller annat skit på styret, som gör cykeln instabil )

120 mm styrstam tycker jag är lagom +- 10 mm annars har man antagligen fel storlek på hojen

Kolla att hjulen