Quote from Guest on 13 February 2013, 09:31Intressant forskning om mjukare asfalt till fördel för cyklister som kör omkull.
Sen måste betongsuggor göras i mjukare betong och stolpar göras i mjukare metall. För att inte tala om bilar i mjukare material 😉http://www.dn.se/nyheter/sverige/cyklister
Intressant forskning om mjukare asfalt till fördel för cyklister som kör omkull.
Sen måste betongsuggor göras i mjukare betong och stolpar göras i mjukare metall. För att inte tala om bilar i mjukare material 😉
Quote from Funbeat user on 13 February 2013, 09:41Såg det där. Iofs intressant, men som vanligt börjar man lite i fel ände. Anledningen till de flesta olyckor är väl dåligt underhållna cykelvägar, t ex att man inte sopat upp gruset ordentligt. Visst kanske det då är skönare att landa mjukt..... Lite som
Såg det där. Iofs intressant, men som vanligt börjar man lite i fel ände. Anledningen till de flesta olyckor är väl dåligt underhållna cykelvägar, t ex att man inte sopat upp gruset ordentligt. Visst kanske det då är skönare att landa mjukt..... Lite som
Quote from Funbeat user on 13 February 2013, 10:48Bra att det funderas på att göra åtgärder för cyklister. Men håller med om att det är fel ställe att börja på. Frågan är om detta har hittats på av folk som faktiskt är insatta i cykling?
Om det blir så stor skillnad att allvarligare olyckor minskar kraf
Bra att det funderas på att göra åtgärder för cyklister. Men håller med om att det är fel ställe att börja på. Frågan är om detta har hittats på av folk som faktiskt är insatta i cykling?
Om det blir så stor skillnad att allvarligare olyckor minskar kraf
Quote from Funbeat user on 13 February 2013, 11:08Tja det står att forskarna själv cyklar, vad det nu innebär.
Men det vore onekligen en idé att fundera på i vilket skick cykelytorna är.
Tja det står att forskarna själv cyklar, vad det nu innebär.
Men det vore onekligen en idé att fundera på i vilket skick cykelytorna är.
Quote from Funbeat user on 13 February 2013, 11:22Ett av våra kommunalråd i LKPG cyklar också. Han styr mycket med cykelvägarna. Han cyklar från Vasastan till Stadshuset. Det är hans verklighet
Ett av våra kommunalråd i LKPG cyklar också. Han styr mycket med cykelvägarna. Han cyklar från Vasastan till Stadshuset. Det är hans verklighet
Quote from Funbeat user on 13 February 2013, 11:55Forskarna betecknas som "hängivna cyklister". Själv började jag fundera på om det var ett för tidigt aprilskämt när jag läste det i morse.
Forskarna betecknas som "hängivna cyklister". Själv började jag fundera på om det var ett för tidigt aprilskämt när jag läste det i morse.
Quote from Rasmus Olsson on 13 February 2013, 11:58Mjuk asfalt betyder ju att det blir tyngre att trampa. Har ni provat att cykla på en löparbana eller i sand?
Tyngre cykling innebär att färre cyklar, eller att fler föredrar att cykla i gatan. Vad för trafiksäkerhet har vi då uppnåt?
Det är inte att vi
Mjuk asfalt betyder ju att det blir tyngre att trampa. Har ni provat att cykla på en löparbana eller i sand?
Tyngre cykling innebär att färre cyklar, eller att fler föredrar att cykla i gatan. Vad för trafiksäkerhet har vi då uppnåt?
Det är inte att vi
Quote from Funbeat user on 13 February 2013, 12:02Jag hade samma tanke som Bruse här. Vill man göra cykelbanorna säkrare så måste ju prio ligga på underhåll och att få bort alla fasta hinder som är i vägen typ stolpar och betongsuggor och liknande, inte att lägga på ett trögtrampat ytskick.
Jag hade samma tanke som Bruse här. Vill man göra cykelbanorna säkrare så måste ju prio ligga på underhåll och att få bort alla fasta hinder som är i vägen typ stolpar och betongsuggor och liknande, inte att lägga på ett trögtrampat ytskick.
Quote from Funbeat user on 13 February 2013, 12:13Det står att den även ska minska friktion. Det går att forska på vad man vill, men jag tror ingen skulle tycka det var särskilt intressant ur deras synpunkt att forska på vägarnas skick
Det står att den även ska minska friktion. Det går att forska på vad man vill, men jag tror ingen skulle tycka det var särskilt intressant ur deras synpunkt att forska på vägarnas skick
Quote from Funbeat user on 13 February 2013, 12:18Varför inte införa att alla bilar ska kläs in i skumgummi? Fast problemet med att de kan köra över en kvarstår förstås fortfarande då... 😉
Varför inte införa att alla bilar ska kläs in i skumgummi? Fast problemet med att de kan köra över en kvarstår förstås fortfarande då... 😉