Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelmjuk sadel
You need to log in to create posts and topics.

12

Ska cykla Siljan runt och undrar om någon har förslag på en bra och mjuk sadel. Vet av erfarenhet att det behövs.

Du vill inte ha en mjuk sadel, utan en relativt hård och sedan ett par bra brallor. En mjuk sadel skapar tryck som över tid stoppar blodflöden som annars inte hade drabbats.

Nu för tiden finns det ju en hel del tjejspecifika sadlar: åk till en bra butik

Jag antar att har tränat inför Siljan Runt och då borde du väl ha kommit underfund med om din nuvarande sadel fungerar?

Annars bör du väl fundera på att byta sadel.

Viktigast är att ha rätt bredd på sadeln.
Om du vill läsa om hur du ska välja sadel, har

nu är inte jag tjej men jag hade en mjuk sadel förra sessongen och fick ständigt ont efter 6mil.. nu har jag köpt en stenhård
Specialized Toupe Sadel och jag kan säga att jag känner inte ens av den efter 6mil så mitt råd är ju en hård sadel med rätt b

Jag är precis tvärtom så det är nog väldigt individuellt.
Jag funderar på en selle san marco light som även armstrong kör på eller har kört.

545kr på bikebuster
http://www.bikebuster.se/detaljer/210150.html
Jag har inte känt på den men ser skön ut, rund

De flesta sadlar har inte knölar utan fördjupningar.
Knölarna sitter på sadeln.

Jag har en stenhård sadel på racern. Tyckte den körde upp i ***. Jag vinklade ner den pyttelite och drog bak den lite och vips hamnade jag på några bekväma punkter där bak.

Om du inte är gramjägare, så ska du ta brooks sadlar under övervägande, dessa är inte "mjuka" men fjädrar över gupp och kompressioner eftersom konstruktionen fungerar lite som en hängmatta. Och framförallt formar dom sig efter din bak efter en tids cyklan

Man får ont och domningar av mjuka sadlar.
Man får skav av för breda sadlar.

En bra sadel är hård, ganska smal med bra passform.

Sonja, se denna tråd:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=696519

Kanske kan vara till hjälp?

12