Quote from Guest on 24 August 2010, 22:12Hej igen!
funderar på carbon-ram och (bland annat) därför även på att införskaffa en momentnyckel. Har hittat Biltemas 4 - 20 Nm och en som är dyrare på nätet som klarar moment 1-20Nm.
Behöver man åtdragningsmoment på mindre än 4Nm (ska jag lägga extra
Hej igen!
funderar på carbon-ram och (bland annat) därför även på att införskaffa en momentnyckel. Har hittat Biltemas 4 - 20 Nm och en som är dyrare på nätet som klarar moment 1-20Nm.
Behöver man åtdragningsmoment på mindre än 4Nm (ska jag lägga extra
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 22:22Vad jag har hört så ska man nog undvika Biltema och satsa på något lite mer tillförlitligt. Vad gäller minsta moment tror jag det är 5
Vad jag har hört så ska man nog undvika Biltema och satsa på något lite mer tillförlitligt. Vad gäller minsta moment tror jag det är 5
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 22:32Den här är prisvärd och används av både mig själv och vänner utan missöden.
http://www.bike-components.de/products/info/p15273_Drehmomentschluessel-TorqueFix-BTL-52.html
Den här är prisvärd och används av både mig själv och vänner utan missöden.
http://www.bike-components.de/products/info/p15273_Drehmomentschluessel-TorqueFix-BTL-52.html
Quote from Berit Bengtson on 24 August 2010, 22:40Här finns det en bra fär <130SEK som klarar 3 till 12 Nm
https://www.canyon.com/_se/accessories/articles.html?ac=Z02_02
(Scrolla ned en bit)Köper du en cykel av dem så ingår den tom!
Här finns det en bra fär <130SEK som klarar 3 till 12 Nm
https://www.canyon.com/_se/accessories/articles.html?ac=Z02_02
(Scrolla ned en bit)
Köper du en cykel av dem så ingår den tom!
Quote from Funbeat user on 25 August 2010, 07:02Jag har den som Niclas hänvisar till, men jag köpte den på Cycle City i Göteborg. De hade inte det på lager men det tog bara 3-4 dagar att få fram den och de beställde två samtidigt. Kostade 850 SEK tror jag.
Jag har den som Niclas hänvisar till, men jag köpte den på Cycle City i Göteborg. De hade inte det på lager men det tog bara 3-4 dagar att få fram den och de beställde två samtidigt. Kostade 850 SEK tror jag.
Quote from Funbeat user on 25 August 2010, 07:39Den var riktigt smart och enkel Håkan! (t+)
Den var riktigt smart och enkel Håkan! (t+)
Quote from Funbeat user on 25 August 2010, 08:41Enkel ja... men hur exakt är den ? (det kanske inte är så himla noga heller ?)
Med tanke på hur billig den är vore det nästan värt att köpa en och testa (har lätt tillgänglighet på kalibreringsutrustning på jobbet)
Enkel ja... men hur exakt är den ? (det kanske inte är så himla noga heller ?)
Med tanke på hur billig den är vore det nästan värt att köpa en och testa (har lätt tillgänglighet på kalibreringsutrustning på jobbet)
Quote from Funbeat user on 25 August 2010, 08:52På så små moment är det ganska noga så om du har lust att testa en vore det väldigt kul att se resultaten.
Happy-redaktionen lät för några år sedan testa en enklare momentnyckel och resultatet var ytterst nedslående, inställt moment överskreds konsekvent
På så små moment är det ganska noga så om du har lust att testa en vore det väldigt kul att se resultaten.
Happy-redaktionen lät för några år sedan testa en enklare momentnyckel och resultatet var ytterst nedslående, inställt moment överskreds konsekvent
Quote from Funbeat user on 25 August 2010, 09:22Faktum är att den enkla som Håkan visade inte är så dum. Svikten i materialet i nyckeln ger utslaget på visaren. Och det gör den likadant varje gång. En vanlig momentnyckel med förspänd fjäder (av billigare slag) kan ge sämre noggrannhet.
Faktum är att den enkla som Håkan visade inte är så dum. Svikten i materialet i nyckeln ger utslaget på visaren. Och det gör den likadant varje gång. En vanlig momentnyckel med förspänd fjäder (av billigare slag) kan ge sämre noggrannhet.
Quote from Funbeat user on 25 August 2010, 09:24Har Canyon fått så många reklamationer så de måste skicka med en momentnyckel?
Annars ska deras cyklar vara monterade vid leverans?
Har Canyon fått så många reklamationer så de måste skicka med en momentnyckel?
Annars ska deras cyklar vara monterade vid leverans?