Quote from Guest on 29 April 2013, 12:43Hjälp mig lite här.
Min MTB har börjat krångla (dåliga växlingar, kedjehopp) och jag har börjat inse att det är dags att byta lite slitdelar. Men hur mycket behöver man byta, och hur vet man det?
Inget är någonsin bytt på den. En femsekunders okulärbes
Hjälp mig lite här.
Min MTB har börjat krångla (dåliga växlingar, kedjehopp) och jag har börjat inse att det är dags att byta lite slitdelar. Men hur mycket behöver man byta, och hur vet man det?
Inget är någonsin bytt på den. En femsekunders okulärbes
Quote from Camilla Höög on 29 April 2013, 12:53Börja med kassett, kedja och växelwire. Bakväxeln borde inte vara några problem.
Frågan är hur dreven i fram ser ut. Om de är slitna så bör de också bytas.
Om du är osäker så gå förbi en bra cykelverkstad och fråga om råd. Jag är dålig på att bedöma slita
Börja med kassett, kedja och växelwire. Bakväxeln borde inte vara några problem.
Frågan är hur dreven i fram ser ut. Om de är slitna så bör de också bytas.
Om du är osäker så gå förbi en bra cykelverkstad och fråga om råd. Jag är dålig på att bedöma slita
Quote from Funbeat user on 29 April 2013, 15:27Trissorna i bakväxeln är förmodligen slut om resten av drivlinan är det. Om du inte slagit bakväxeln skev eller nåt så gör rent den och byt trissor bara. Annars är din analys nog ganska riktig.
Trissorna i bakväxeln är förmodligen slut om resten av drivlinan är det. Om du inte slagit bakväxeln skev eller nåt så gör rent den och byt trissor bara. Annars är din analys nog ganska riktig.
Quote from Funbeat user on 1 May 2013, 23:17Börja med vajrar/höljen, enkelt, rätt biligt och mest troligt efter din beskrivning.
Mvh Stickan
Börja med vajrar/höljen, enkelt, rätt biligt och mest troligt efter din beskrivning.
Mvh Stickan
Quote from Funbeat user on 2 May 2013, 09:43Gjorde en mer omfattande (30-sekunders okulär) besiktning, och konstaterade att även mellandrevet och kransen är redo för skroten. Så det blir byte av rubbet.
Behåller växeln tills vidare, men byter trissor.
Gjorde en mer omfattande (30-sekunders okulär) besiktning, och konstaterade att även mellandrevet och kransen är redo för skroten. Så det blir byte av rubbet.
Behåller växeln tills vidare, men byter trissor.
Quote from Funbeat user on 8 May 2013, 14:58En fråga till:
Hur vet man om ett framdrev av annat fabrikat är kompatibelt med Shimano?
Spanar på detta på CRC:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3950
En fråga till:
Hur vet man om ett framdrev av annat fabrikat är kompatibelt med Shimano?
Spanar på detta på CRC:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3950
Quote from Funbeat user on 8 May 2013, 15:37Bultcirkeln måste stämma annars är det så vitt jag vet inga konstigheter. Nästan alla vanliga MTB-partier kör väl dessutom 104BCD, eller finns det undantag?
Bultcirkeln måste stämma annars är det så vitt jag vet inga konstigheter. Nästan alla vanliga MTB-partier kör väl dessutom 104BCD, eller finns det undantag?