Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningNär börjar ni ute
You need to log in to create posts and topics.

Har beställt min våtdräkt nu (Orca S3) och börjar bli sjukt sugen på att börja simma ute. Ska bli kul att testa lite längre sträckor +5Km.
Men när hoppar ni i havet/sjön? Temp/datum?

Runt 1:e Juni, minst 16°C.

när tempen är 14-15 grader går det bra att hoppa i. dubbla badmössor och våtdräkt är det ingen fara. Man blir fort varm när man börjar simma. fötterna är det värst med men du kan köpa våtdräktsstrumpor, det finns även simhandskar som liknar en paddel.

Dubbla mössor eller neoprenhuva, smörj in händer o fötter med vaselin. 14- 15 grader grader fungerar bra

1 maj är alltid rolig att prova förra året jag hoppade in och det var inte mer än 3-5C minns inte exakt men det gick inte simma mer än 25m innan jag vända mig

mellan 8-13C med neoprene badmössa
14-16 med två gummi badmössa
17+ med bara en gummi badmössa

Eftersom jag bor på västkusten så får jag brottas med brännmaneter också vilket gör att man gärna har våtdräkt upp till 23 grader. Blir de varmare simmar de ner på djupet.
Var köper man handskar, strumpor och neomössa till bra priser?

Jag tänkte börja pröva så fort isen går vid stranden. Om jag sedan provsimmar varje vecka, borde jag kunna börja köra kortare riktiga pass (runt kilometern) vid c:a 14 grader (baserat på hur det kändes i höstas). Med gummimössa och triathlondräkt. Med red