Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNär slutar rumpan göra ont?
You need to log in to create posts and topics.

hur länge måste men träna innan rumpan vänjer sig?

har tränat 2 pass i veckan sedan mars inkl flera längre rundor, får såklart inte lika outhärdigt ont i som i de första passen men likväl är det ömt och rumpan är långt ifrån van vid några timmars cykling

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639

Vet ej om det blev rätt men eftersom att din sadel är kontaktyta så kanske du ska fundera på sadelbyte. Mät avståndet mellan sittbenen, det avgör vilken sadel du skall ha. Har en stenhård kolfibe

Rekomenderar dig att läsa igenom Bruses sadelskola (http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639).

Min cykelhandlare har en pall som man kan sitta på för att få reda på sittbenens avstånd, utifrån den siffran väljer jag en sadel i rätt stor

Vid längre uppehåll tar det nån timme för att rumpan ska vänja sig.

Du kanske har en för mjuk sadel, så du sjunker ner och sitter på mjukdelarna. En hårdare sadel gör att du sitter på sittbenen. Eller så har du fel bredd eller form.

Äääääää sluta gnäll. Ut och härda röven. Allt annat är bs. Smörja hit, byxor dit. Det är timmar i sadeln som räknas.

Själv har jag väl tur som en tok. Inga problem att sitta på cykeln i 8-10 timmar. Men som sagt, tur som en tok som hittat en sadel som pa

Har du sjyssta cykelbyxor, inga kallingar under byxorna, och ändå får ont efter ett par månader - byt sadel.Fast kolla först att den är rätt inställd...

Jag håller med dom som säger "byt sadel" 🙂

Efter flera år med samma sadel bytte jag till en finare Fizik förra våren. Jag vande inte in baken på hela racersäsongen. Mer eller mindre kändes det efter varje pass.
Så i januari köpte jag en tunn och hård S

Sadeln! Börja leta ny sadel.
Jag har kört hundratals mil på olika cyklar med olika sadlar. Förra veckan fick jag nog av min orginalsadel som jag fick med på den nya racern. Trots ganska många mil och timmar gjorde det ont ganska omgående när jag gav mig u

Jag är skeptisk till uttalanden som går ut på att härda ut är det bästa. Visst är det sant till viss del men inte hela sanningen. Förr i tiden med lädersadlar var det nog mer sanning i det än i dag med en uppsjö av sadlar med specialmått och en "statisk"