Quote from Guest on 22 May 2009, 06:15Cyklade 4,5mil idag och det gick bra förutom att jag fick jätte ont i nacken, på sidan av atlaskotan (tror jag att den heter). Jag fick stanna några gånger och massera för att undvika att få kramp. Visst brukar det kännas lite nacken men inte så här mycke
Cyklade 4,5mil idag och det gick bra förutom att jag fick jätte ont i nacken, på sidan av atlaskotan (tror jag att den heter). Jag fick stanna några gånger och massera för att undvika att få kramp. Visst brukar det kännas lite nacken men inte så här mycke
Quote from Funbeat user on 22 May 2009, 06:25kan vara två saker (minst): för lågt styre/för liten cykel eller för dåligt tränade mag- och ryggmuskler. Du ska när du cyklar i princip kunna släppa styret och inte ramla framåt, känns det som om du skulle göra det behöver du antingen justera styrets höj
kan vara två saker (minst): för lågt styre/för liten cykel eller för dåligt tränade mag- och ryggmuskler. Du ska när du cyklar i princip kunna släppa styret och inte ramla framåt, känns det som om du skulle göra det behöver du antingen justera styrets höj
Quote from Funbeat user on 22 May 2009, 07:06"Alla" får ont i nacken när de börjar cykla på en racer.
"Alla" får ont i nacken när de börjar cykla på en racer.
Quote from Funbeat user on 22 May 2009, 08:00Du kanske hade en lätt sträckning/stelhet redan innan turen? Varit stressad på sistone? Annars brukar lösningen vara träning, massage, naprapat. I den ordningen. Nackont brukar gå över med tiden.
Du kanske hade en lätt sträckning/stelhet redan innan turen? Varit stressad på sistone? Annars brukar lösningen vara träning, massage, naprapat. I den ordningen. Nackont brukar gå över med tiden.
Quote from Funbeat user on 22 May 2009, 10:18Fortsätt cykla, det går över med tiden. Om du kan göra det på ett säkert sätt kan man sätta sig upp, släppa styret och veva lite med armarna och röra huvudet lite. Sen påt igen.
Fortsätt cykla, det går över med tiden. Om du kan göra det på ett säkert sätt kan man sätta sig upp, släppa styret och veva lite med armarna och röra huvudet lite. Sen påt igen.
Quote from Funbeat user on 22 May 2009, 12:33Hej Jenny, som de andra påpekat så får man ofta ont i nacken i början. Har du cyklat mycket tidigare?
Tillägg till Linus kommentar är att spana in din sadel. Lutar den frammåt så får det dig att "hänga" på styret med ont i axlar/nacke som följd. Hur som
Hej Jenny, som de andra påpekat så får man ofta ont i nacken i början. Har du cyklat mycket tidigare?
Tillägg till Linus kommentar är att spana in din sadel. Lutar den frammåt så får det dig att "hänga" på styret med ont i axlar/nacke som följd. Hur som
Quote from Funbeat user on 22 May 2009, 23:23Tack för ert stöd jag stretchar och masserar nacken och hoppas att det känns bättre på söndag. Om det inte gör det ska jag be min servicetekniker (Maken;)) kolla på när jag cyklar, och sen om styre och sadel kan justeras.
Hoppas bara att min lilltå hinner
Tack för ert stöd jag stretchar och masserar nacken och hoppas att det känns bättre på söndag. Om det inte gör det ska jag be min servicetekniker (Maken;)) kolla på när jag cyklar, och sen om styre och sadel kan justeras.
Hoppas bara att min lilltå hinner
Quote from Funbeat user on 23 May 2009, 13:00Har du skärm på din hjälm? När jag senast köpte ny hjälm hade den en skärm, och eftersom jag kör med glasögon tänkte jag att det skulle vara bra mot solen och ev regn. Efter första rundan fick jag ont i nacken, något jag inte haft under de dryga tjugo år
Har du skärm på din hjälm? När jag senast köpte ny hjälm hade den en skärm, och eftersom jag kör med glasögon tänkte jag att det skulle vara bra mot solen och ev regn. Efter första rundan fick jag ont i nacken, något jag inte haft under de dryga tjugo år
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 14:04Har ingen skärm på hjälmen. Har vinklat upp sadeln litegrann.
Har dessutom varit hos naprapaten och fått ström (smärtlindring och ökad blodgenomströmning) och lite knäckningar i nacken. Så nu är jag lätt yr och illamående och det känns inte speciellt bra
Har ingen skärm på hjälmen. Har vinklat upp sadeln litegrann.
Har dessutom varit hos naprapaten och fått ström (smärtlindring och ökad blodgenomströmning) och lite knäckningar i nacken. Så nu är jag lätt yr och illamående och det känns inte speciellt bra
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 14:43Nackont kan ju ha många orsaker, jag undrar ifall du har ryggen rak dvs att du fällert fram överkroppen i höftlederna annars tror jag att belastningen blir högre både i ländrygg och nacke. Är själv nybliven cyklist så talar inte av egen erfarenhet.
Nackont kan ju ha många orsaker, jag undrar ifall du har ryggen rak dvs att du fällert fram överkroppen i höftlederna annars tror jag att belastningen blir högre både i ländrygg och nacke. Är själv nybliven cyklist så talar inte av egen erfarenhet.