Quote from Guest on 24 September 2011, 18:56Hej
Jag har en cykel med navgenerator.
Jag undrar om hjulet snurrar lättare eller mindre hackigt om strömkretsen från navgeneratorn till lyset är sluten? I så fall vad är det som gör att det snurrar lättare eller mindre hackigt?Johnny
Hej
Jag har en cykel med navgenerator.
Jag undrar om hjulet snurrar lättare eller mindre hackigt om strömkretsen från navgeneratorn till lyset är sluten? I så fall vad är det som gör att det snurrar lättare eller mindre hackigt?
Johnny
Quote from Funbeat user on 24 September 2011, 19:06Marginellt lättare om ljuset är av. Men jag har läst tabeller med några av Shimanos billiga nav och det kommer faktiskt till ett läge att det är bättre att ha dem på.
Om du har ett bra dynamonav, så är motståndet, har jag läst någonstans, ungefär lika me
Marginellt lättare om ljuset är av. Men jag har läst tabeller med några av Shimanos billiga nav och det kommer faktiskt till ett läge att det är bättre att ha dem på.
Om du har ett bra dynamonav, så är motståndet, har jag läst någonstans, ungefär lika me
Quote from Berit Bengtson on 24 September 2011, 19:21Daniel Ridings skrev:
> Men jag har läst tabeller med några av Shimanos billiga nav och det
> kommer faktiskt till ett läge att det är bättre att ha dem på.Om det är samma tabeller som jag har läst så var det för gamla nav,
som tillverkades förra årtus
Daniel Ridings skrev:
> Men jag har läst tabeller med några av Shimanos billiga nav och det
> kommer faktiskt till ett läge att det är bättre att ha dem på.
Om det är samma tabeller som jag har läst så var det för gamla nav,
som tillverkades förra årtus
Quote from Funbeat user on 24 September 2011, 19:29Det var ett väldigt billigt Shimanonav, inte de finare. Det gick ut på att det vara sämsta av alla i jämförelsen, men blev lite bättre vid en viss hastighet om man satte lampan på.
Ska kolla om jag hittar länken. Det är nästan ett år sedan nu (när jag gi
Det var ett väldigt billigt Shimanonav, inte de finare. Det gick ut på att det vara sämsta av alla i jämförelsen, men blev lite bättre vid en viss hastighet om man satte lampan på.
Ska kolla om jag hittar länken. Det är nästan ett år sedan nu (när jag gi
Quote from Funbeat user on 24 September 2011, 19:43Kolla HB-NX30 @ 50km/h
http://www.vintagebicyclepress.com/VBQgenerator.pdf
Edit: Det är inte exakt den länken jag minns, men det är det närmast jag kommer nu.
Kolla HB-NX30 @ 50km/h
http://www.vintagebicyclepress.com/VBQgenerator.pdf
Edit: Det är inte exakt den länken jag minns, men det är det närmast jag kommer nu.
Quote from Funbeat user on 24 September 2011, 19:58Den energi som ska bli elljus måste plockas någonstans ifrån, så det kommer att vara ett visst motstånd. Det är inte stort, men magneterna kan inte ta ut varandra.
Konstruktionen kan dock teoretiskt vara sådan att den relativa friktionen blir lägre när
Den energi som ska bli elljus måste plockas någonstans ifrån, så det kommer att vara ett visst motstånd. Det är inte stort, men magneterna kan inte ta ut varandra.
Konstruktionen kan dock teoretiskt vara sådan att den relativa friktionen blir lägre när
Quote from Berit Bengtson on 24 September 2011, 20:27Daniel Ridings skrev:
> Kolla HB-NX30 @ 50km/hDen navdynamon hittar jag inte hos:
http://www.shimano.comMitt tidigare påstående om att det enbart gällde äldre nav verkar alltså stämma.
Daniel Ridings skrev:
> Kolla HB-NX30 @ 50km/h
Den navdynamon hittar jag inte hos:
http://www.shimano.com
Mitt tidigare påstående om att det enbart gällde äldre nav verkar alltså stämma.
Quote from Funbeat user on 24 September 2011, 20:38Det är från 2005 och navet var gammalt redan då.
Det är från 2005 och navet var gammalt redan då.
Quote from Funbeat user on 24 September 2011, 20:45Jag kom just på ... även om navet är gammalt, så kan det fortfarande vara aktuellt för trådskaparen. Det sitter på min frus cykel, som köptes förra året (Koga Miyata Randonneur, mixte-modell).
Jag kom just på ... även om navet är gammalt, så kan det fortfarande vara aktuellt för trådskaparen. Det sitter på min frus cykel, som köptes förra året (Koga Miyata Randonneur, mixte-modell).
Quote from Funbeat user on 29 September 2011, 22:27Jag funderar själv på att införskaffa (ännu en...) navdynamo. Just nu verkar tyska SON vara bäst (www.nabendynamo.de). De visar grafer över rullmotstånd vid olika farter med och utan sluten strömkrets både för sin egen dynamo och shimanos. Med den sämsta
Jag funderar själv på att införskaffa (ännu en...) navdynamo. Just nu verkar tyska SON vara bäst (www.nabendynamo.de). De visar grafer över rullmotstånd vid olika farter med och utan sluten strömkrets både för sin egen dynamo och shimanos. Med den sämsta