Quote from Guest on 4 July 2012, 06:29Hur mycket glapp kan tolereras i hjullagrens inställning? Några cykelkompisar påstår att "hjulen rullar lättare med lite glapp". Andra säger att lagerkonan snabbare får slitskador i glappande nav.
Vad är sanning?
Hur mycket glapp kan tolereras i hjullagrens inställning? Några cykelkompisar påstår att "hjulen rullar lättare med lite glapp". Andra säger att lagerkonan snabbare får slitskador i glappande nav.
Vad är sanning?
Quote from Funbeat user on 4 July 2012, 06:39Båda.
Förr (jag kan inte moderna lager) kunde man lämna ytterst lite glapp så att det försvann när man drog åt snappkopplingen.
Båda.
Förr (jag kan inte moderna lager) kunde man lämna ytterst lite glapp så att det försvann när man drog åt snappkopplingen.
Quote from Funbeat user on 4 July 2012, 08:25Med tillräckligt känsliga instrument kan man säkert mäta upp glapp, även om man själv inte känner något.
Teoretiskt tror inte jag det ska vara något glapp, men inte heller något tryck.
Om man själv kan känna glapp, även när hjulet är fast i cykeln, tror
Med tillräckligt känsliga instrument kan man säkert mäta upp glapp, även om man själv inte känner något.
Teoretiskt tror inte jag det ska vara något glapp, men inte heller något tryck.
Om man själv kan känna glapp, även när hjulet är fast i cykeln, tror
Quote from Funbeat user on 7 July 2012, 20:09Det kan man fortsatt på "moderne" hjul. Jeg har bl. Annet Sh. Ultegra til 5500,00 slasker med løse kuler .
De holder lenger, om de blir passet med fett.
Det kan man fortsatt på "moderne" hjul. Jeg har bl. Annet Sh. Ultegra til 5500,00 slasker med løse kuler .
De holder lenger, om de blir passet med fett.