Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNya cykel med Shimano 105 växlar …
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Köpte nyligen en Cannondale CAADX för jobbpendling och lite nöjescykling (närmare bestämt exakt denna modellen: http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cannondale-caadx-disc-105-2014.html ).

Har hunnit cykla lite mer än 25 mil.

Min förra cykel va

Det låter som att en justering av växlarna skulle fixa problemen. Det är inte helt ovanligt att nya växelvajrar töjer sig något i början och behöver justeras om.

Det är inte svårt att göra själv om man är intresserad av det. Kan nog hitta lite länkar åt

Generellt om det är svårt att lyfta upp kedjan på en högre växel bak brukar det vara wiren som behöver spännas något. Kan göras enkelt genom att "skruva ut" ställskruven där höljet går in i bakväxeln (genom att göra höljet längre spänner du upp wiren). Te

Det låter som det nämndes i tidigare inlägget, att det är en justerings sak.

"2. Ligger jag på största klingan fram och bak (alltså så högt upp i växelregistret som jag kan komma) så har jag ett konstant klickande/knastrande ljud från växlarna - så jag

Tackar för info om extremlägen på växlarna (största-största och minsta-minsta), då har jag lärt mig något nytt!

Osäker på om jag ger mig på att justera själv, jag borde nog lära mig att göra det för det känns lite omständigt att lämna in på verkstad var

Om du undviker extremlägena och problemet "bara" är att du har lite svårt att växla upp ibland kan jag inte se att det skulle vara någon som helst fara.
Irriterande däremot 🙂

Har man väl fått lite kläm på hur växlarna fungerar är det verkligen inte så

Här har du t.ex. en video om att reglera bakväxeln.

vill du googla själv så är front/rear derailleur adjustment bra sökord. 🙂

Ok tack, ja det där såg inte så avancerat ut. Får be frugan agera mänsklig cykelhållare bara 🙂

Numera har jag ett mekställ men de första 4-5 åren klarade jag mig utmärkt med att hänga upp cykeln i taket med remmar. En rem runt sadeln och en runt styret. För enklare underhåll funkar det bra. Man tager vad man haver...