Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNybörjare, landsvägscykling
You need to log in to create posts and topics.

Är en löpare som är lite sugen på att prova cykling. Vätternrundan hade varit roligt att prova på och kanske en dag göra en klassiker.

Men först å främst så behöver jag en cykel. Är helt grön när det gäller cyklar så prata inte för mycket om rev och and

Jeg begynte med en Trek 1200. Kostet vel 10.000 i Norge den gangen, og var veldig fornøyd med den. Shimano Tiagra gir og bremser. Standard nybegynnersykkel. Får vel kanskje den type sykkel for rundt 6.000 nå, men kan ikke svenske priser. Er en grei start,

Ifall du inte vill lägga flera tusentals kronor så är du nog hänvisad till beg-marknaden. Eventuellt har din lokala cykelhandlare något begagnat som går att få snurr på till låg kostnad.

Det viktigaste när du köper cykel för att träna på är att den passa

Jag köpte en begagnad 70-talsracer av märket Mercier. Fixade nya tubdäck och smörjde här och där - och vips! Stålram - visst. Men in alles väger den ändå bara 10 kg och komponenterna känns helt OK. 700 kostade hojen. Sedan tillkom ju kostnad för att renov

Kollade lite och den billigaste som skulle passa dig är http://www.blocket.se/klippan/Crescent_Deca_Racercykel_2010_30009295.htm?ca=23_11&w=1

Men jag skulle nog leta lite till om jag vore du. Men du får nog fundera över din budget, även beg cyklar kostar

7200 för en begagnad. Då ska vi betänka att du inte får någon experthjälp med att se till att du får rätt storlek för din kropp/cykelstil om du inte köper en begagnad hos någon cykelhandlare.

Begagnat vore nog bäst om man vill hålla ner kostnaden. En service på cykel och sedan är det bara att trampa.

Har man ont om pengar är det mycket bättre att cykla på en halvgammal hoj som inte passar perfekt, än att inte cykla alls. Dessutom lär man sig när man sedan byter upp sig att känna skillnaden mellan en bra cykel o en dålig, resp uppskatta betydelsen av e

Kan rekomendera dig till att även ställa samma fråga på http://www.cykelklubben.se/

Jag var lite i samma situation för ett år sedan.

Hade att par bekanta som börjat cykla och jag tyckte det såg coolt ut. Ville inte investera för mycket i en cykel eftersom jag vet att jag kan tappa sugen om det inte visade sig vara så kul.

Köpte därf