Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNybörjarfråga ang: NiSHIKI Compet …
You need to log in to create posts and topics.

Jag är nybörjare inom detta med cykling, men ska snart släpa mej runt vätternrundan. Jag har fått låna värsta racercykeln av en vän. En NiSHIKI Competition Full carbon Min fråga rör främst däck och slangar. Man bör väl lära sig att byta slang så smidigt s

Enklast är väl att fråga vännen du lånat cykeln av. Ägaren borde vara intresserad av att det blir rätt.

hehe ja det kan tyckas, men till saken hör att han har inte använt cykeln utan bara fått den på nåt vis =)

Du bör ha ett par extra slangar med, inga däck är 100% punkteringsfria.

Kevlar stoppar inte allt. Men det hjälper. Syna alltid däcken efter varje träning och peta bort vassa flisor som kan ha satt sig i slitbanan. Om man inte gör det är risken stor att de äter sig in och punkterar slangen. Tar max 5 min att syna däcken.
Unde

Att kanttråden är i kevlar betyder bara att däcket är vikbart, inte att det är punkteringsskyddat.

Det finns inga "normala" punkteringsfria däck.

En del däck har punkteringsskydd under slitbanan, men i värsta fall går det naturligtvis även hål i detta.

Som Daniel sade i föregående inlägg, syftar "Kevlar" på att kanttråden i däcket är gjort av kevlar.

gött, tack

Nu har jag skaffat nya slangar iaf så nu blir det till att öva =)

Daniel. Jag avsåg punkteringsskyddet.

Jag förstår det Martin, men min komentar avsåg Johan Nordlunds första inlägg där han frågade om just kevlar i kanttråden.