Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNybörjarfrågor om däck å sånt! …
You need to log in to create posts and topics.

12

Ok, jag är grön på det här med cykel så skratta inte ihjäl er!

Fick idag min första punka ganska omgående efter start.
(Kan vara det sylvassa gruset på cykelbanan till särö under turen i måndags 🙁 )
så några frågor dök upp under promenaden hem... (ork

Vanligtvis är det fästkanten på dubb som ser ut som en månskära som skär däck vid denna årstiden.
Continental four-season är stryktåliga och finns i 25 mm. Cykel City eller Duells om du har kontakter.

Vad är det för cykel? Hjulstorlek? Hur mycket utrymme för däck finns det mellan bromsar och fälg?

För 26-tumshjul rekommenderar jag Continental SportContact i antingen 1.3" eller 1.6". Helt fantastiska däck. Jag rullar regelbundet över glas och metall på

Hittade en bra sajt för nybörjarmeken idag:
http://bicycletutor.com/fix-flat-tire/

För övrigt fattar jag inte hur folk så ofta får punka av gruset. Så mycket som jag rullat över grus, har jag svårt att tro på att gruset är problemet. Eller så rullar folk runt på alldeles för tunna däck. Nåt fel är det.

Som den kära Robert Palmer skulle sagt det: "Some guys have all the luck"
Jag har inte haft en punka sen mars förra året. Men en gäst fick tre punkor på en runda på Mallis. Shit happens tror jag det handlar om 🙂

Jag är inte så säker på det. Minns ju på HCK-rundorna hur vi ofta körde om de snabbare grupperna när de fick punka på punka var och varannan runda. Och vi i 23-gruppen bara körde på och körde på. Kan sätta en peng på att de hade alldeles för rejsiga däck

Alla får inte punka samtidigt på tävlingarna.
På Vet-Sm i somras hade jag tur som punkterade efter 5 km, bromsade in, upp med tummen och skjuts direkt tillbaka till målet. Svettig, men inte kall av regnet som hällde ner. Fantastisk tur att jag inte punkt

Jag har 28' med 700x23 däck som heter "detonator" från maxxis.

Jag undrar mest över skadan på däcket...

Lufta, Superlim i skärsåret och tryck ihop.

12