Quote from Guest on 31 December 2013, 14:23Hej!
Köpte nyligen min första (begagnade) mountainbike. Den är 21växlad. Bild #1 som visar vilka drev som hoppas över:http://i.imgur.com/1AdteSS.jpg bild 2 http://i.imgur.com/6YmDazB.jpg bild 3 http://imgur.com/delete/MpMnTjAiHkhcw8K Är nybörjare på det
Hej!
Köpte nyligen min första (begagnade) mountainbike. Den är 21växlad. Bild #1 som visar vilka drev som hoppas över:http://i.imgur.com/1AdteSS.jpg bild 2 http://i.imgur.com/6YmDazB.jpg bild 3 http://imgur.com/delete/MpMnTjAiHkhcw8K Är nybörjare på det
Quote from Funbeat user on 31 December 2013, 14:33Det låter som du har reglage som man vrider och jag ska säger rent ut ... det vet jag inget om. Men jag tror att problemet ligger i reglaget.
H och L justerar ytterligheter och det verkar som du har problem med inreklingor.
Känn på vajren. Rör det sig i
Det låter som du har reglage som man vrider och jag ska säger rent ut ... det vet jag inget om. Men jag tror att problemet ligger i reglaget.
H och L justerar ytterligheter och det verkar som du har problem med inreklingor.
Känn på vajren. Rör det sig i
Quote from Camilla Höög on 31 December 2013, 15:44Bäst är att börja från början så att växeln blir korrekt inställd. Annars kan du skruva på justerskruvarna i oändlighet utan att det någonsin blir rätt.
Växla växelreglaget så att wiren är så slapp som möjligt. Helst ska du också ställa justerskruvarna (
Bäst är att börja från början så att växeln blir korrekt inställd. Annars kan du skruva på justerskruvarna i oändlighet utan att det någonsin blir rätt.
Växla växelreglaget så att wiren är så slapp som möjligt. Helst ska du också ställa justerskruvarna (
Quote from Funbeat user on 31 December 2013, 18:16Det verkar som du har problem med vajern, det är växelreglaget som styr lägena och om det kärvar i vajerhöljerna så blir det så där. Börja med att byta dom, sen kan du justera in växlarna.
Det verkar som du har problem med vajern, det är växelreglaget som styr lägena och om det kärvar i vajerhöljerna så blir det så där. Börja med att byta dom, sen kan du justera in växlarna.
Quote from Funbeat user on 1 January 2014, 08:23Har du rätt reglage för växeln, dvs. är dom kompatibla, och båda 7-delade? T.ex. Shimano och SRAM passar inte alltid varandra. Du verkar inte ha problem med ändlägena, så H- och L-skruvarna torde inte vara problemet. B-skruven justerar avstånd mellan kass
Har du rätt reglage för växeln, dvs. är dom kompatibla, och båda 7-delade? T.ex. Shimano och SRAM passar inte alltid varandra. Du verkar inte ha problem med ändlägena, så H- och L-skruvarna torde inte vara problemet. B-skruven justerar avstånd mellan kass
Quote from Funbeat user on 1 January 2014, 09:40Vad är det för bakväxel? Sram har vridreglage men de funkar inte med Shimano-bakväxel.
Vad är det för bakväxel? Sram har vridreglage men de funkar inte med Shimano-bakväxel.
Quote from Mikaela Lexén on 2 January 2014, 21:03Om växlarna är rätt justerade, vajerhöljena är oskadade, vajrarna går lätt och det ändå hoppar bland växlarna så är nog inte växelörat helt rakt.
Det kan vara väldigt svårt att se om det inte är ordentligt stukat. Ett riktverktyg kan behövas för kontroll:
Om växlarna är rätt justerade, vajerhöljena är oskadade, vajrarna går lätt och det ändå hoppar bland växlarna så är nog inte växelörat helt rakt.
Det kan vara väldigt svårt att se om det inte är ordentligt stukat. Ett riktverktyg kan behövas för kontroll: