Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNytt vevparti, ny kedja?
You need to log in to create posts and topics.

12

Bytade vevpartiet idag och det fungerade bra. Men jag kände att det hackade till ett par gånger under en femilsrunda. Kollade sen på stora klingan fram och det verkar som kedjan inte sjunker ända ner i taggarna. Är detta något som blir bättre efter ett ta

Ordningen för byte är:
1 Kedja
2 Kassett
3 Klingor

Byter man något på en viss rad byter man allt ovanför också. Ev kan undantag göras om man bara rullat en mycket kort sträcka med t ex en kedja, men i ditt fall låter det som om du borde byta både kedjan

Jag bytade vevpartiet mest för att vänstra vevarmen var kass och knakade så jag höll på att bli galen. Hur menar du att dra ut kedjan?

Har du rätt vevparti mot kedja?

10 eller 9 delad vevparti fungerar till 9 resp 10 delad kedja. Kedjorna har samma mått invändigt och är smalare än 8-delat eller färre.

Har du satt på vevparti för 8-delat eller t o m färre och valt 9 eller 10-delad kedja

Att du lyfter den ungefär som du skulle lyfta en gummisnodd som ligger runt en cirkel.

Men så här efteråt tror jag också mer på att du har fel kedja, är den för smal går den inte ner i dalarna på klingan.

Jag har har Shimano 105 komponenter och har bytt vevpartiet mot likadant och samma mått så det borde inte vara problemet.

Jag tror din kedja är sliten.

Det mest troliga är väl ändå att kedja är sliten över toleransen, åk upp till din cykelhandlare och mät upp slitaget som första åtgärd.
Annars är det lite rörigt med Shimano och vad som funkar med vad.
Drivlinan på äldre 105, ( 5600 och nedåt ), funkar

Kör med "CN 5701 " och har inga kompabilitetsproblem. Kör inte senaste 105 serien.

Tror den behövde köras in lite. Cyklade 13 mil idag utan problem. Ska nog ändå kolla över kedjan. Tack för tipsen!

12