Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOnt efter cykling
You need to log in to create posts and topics.

Är det vanligt att man får ont i knävecken efter cykling? Beror det isåfall enbart på fel sadelhöjd eller kan det vara något annat med?

Finns säkert någon här som kan svara exakt åt vilket håll du ska justera sadeln. Själv har jag experimenterat mycket med hur jag vill ha sadeln för att få minsta möjliga ont. Dock har jag fortfarande lite problem med utsidan av vänster knä, inge jätteont

För låg sadel = ont i knä
För hög sadel = ont i vaderna (tror jag det var)

OK, prova höja någon milimeter igen då.

Jag fick också ont i knävecken då jag skaffade min första racer. Det var nåt som försvann efter ett tag, utan att jag gjorde nåt speciellt. Tror helt enkelt det handlar om muskelfästen som behövde tid att vänja sig vid den nya ansträngningen.

Ont fram i knät: För låg sadel
Ont bak i knät: För hög sadel (översträckning)
Ont på utsidan av knät: Justera klossen så att hälen kan rotera ut längre från cykeln.

Jag får det varje säsong men det går över efter ett par mil, prova att vila och sen påt igen. Ta gärna hjälp med att ställa in cykeln. Ett bra mått är att om du placerar hålfoten på pedalen ska benet vara rakt, det blir då bra när du sätter foten i rätt p

Jag har upptäckt att det är bakdelen (högst uppe på benen) som ger upp först. Hade det inte varit för den känns det som att jag hade kunnat mata på rätt länge ändå faktiskt. Dock är det ju ganska svårt att resa sig och trampa emellanåt på trainern, blir v

I mitt fall har det varit undre delen av knävecken som har gjort ont. Ska testa med att sänka sadeln, tack för tipsen!