Quote from Guest on 9 December 2011, 19:15Jag är nybörjare när det gäller simning, lärde mig simma bröstsim på "rätt" sätt, dvs under vattnet, för cirka ett år sedan. Försöker nu träna simning regelbundet för att eventuellt kunna simma Vansbro i sommar. Jag får ofta ont i halsen efter ett simpass
Jag är nybörjare när det gäller simning, lärde mig simma bröstsim på "rätt" sätt, dvs under vattnet, för cirka ett år sedan. Försöker nu träna simning regelbundet för att eventuellt kunna simma Vansbro i sommar. Jag får ofta ont i halsen efter ett simpass
Quote from Funbeat user on 9 December 2011, 19:25Om det är bassängvattnet så borde ju andra som badat där också ha blivit dåliga. Är du säker på att det är kopplat just till simningen? Efter att jag simmat i en bassäng utomlands en gång fick jag en förkylning och halsbränna från helvetet, måste ha varit
Om det är bassängvattnet så borde ju andra som badat där också ha blivit dåliga. Är du säker på att det är kopplat just till simningen? Efter att jag simmat i en bassäng utomlands en gång fick jag en förkylning och halsbränna från helvetet, måste ha varit
Quote from Funbeat user on 9 December 2011, 22:40Charlotte, man kan mycket väl vara allergisk mot klor. kloret kan reta slemhinnorna på många sätt via simning. Eftersom du har börjat en ny satsning så exponerar du dig säkerligen som du aldrig gjort tidigare. Fundera på hur du släpper in vatten nästa gån
Charlotte, man kan mycket väl vara allergisk mot klor. kloret kan reta slemhinnorna på många sätt via simning. Eftersom du har börjat en ny satsning så exponerar du dig säkerligen som du aldrig gjort tidigare. Fundera på hur du släpper in vatten nästa gån
Quote from Funbeat user on 11 December 2011, 17:17Tack för tipset! Jag ska testa näsklämma, det är ju helt klart värt ett försök.
Tack för tipset! Jag ska testa näsklämma, det är ju helt klart värt ett försök.
Quote from Funbeat user on 11 December 2011, 17:32Vi är alla olika och du - liksom jag - kanske har känsliga slemhinnor. Reaktionen kan vara på klor eller bassängens bakterieflora. Alltså, slemhinnorna är redan tidigare irriterade av de förkylningsvirus som cirkulerar i familjen, på jobbet, skolan, på st
Vi är alla olika och du - liksom jag - kanske har känsliga slemhinnor. Reaktionen kan vara på klor eller bassängens bakterieflora. Alltså, slemhinnorna är redan tidigare irriterade av de förkylningsvirus som cirkulerar i familjen, på jobbet, skolan, på st
Quote from Funbeat user on 13 December 2011, 13:02Tveksam till om näsklämma verkligen är så bra. Med näsklämma måste man ju både andas in och ut genom munnen och alltså ha öppen mun under vattnet och det är ju i princip omöjligt att inte få i sig lite bassängvatten. Är det bakterier och skit i vattnet ka
Tveksam till om näsklämma verkligen är så bra. Med näsklämma måste man ju både andas in och ut genom munnen och alltså ha öppen mun under vattnet och det är ju i princip omöjligt att inte få i sig lite bassängvatten. Är det bakterier och skit i vattnet ka
Quote from Funbeat user on 13 December 2011, 15:31Du får i dig minst lika mycket skit och bakterier via maten, så det är inget att oroa sig för. Kroppens immunförsvarsceller är dessutom extra många i munslemhinnorna just för att hjälpa till att mota Olle i grind. Näsklämma är mycket bättre för att minska
Du får i dig minst lika mycket skit och bakterier via maten, så det är inget att oroa sig för. Kroppens immunförsvarsceller är dessutom extra många i munslemhinnorna just för att hjälpa till att mota Olle i grind. Näsklämma är mycket bättre för att minska
Quote from Funbeat user on 13 December 2011, 17:36Där ser man. Jag trodde det var lättare för bakterier och virus att få fäste via munnen än i näsan. Åtminstone är det ju så när det gäller luftburna partiklar och skit att näshåren renar luften man andas in, men om man andas in genom munnen så drar man
Där ser man. Jag trodde det var lättare för bakterier och virus att få fäste via munnen än i näsan. Åtminstone är det ju så när det gäller luftburna partiklar och skit att näshåren renar luften man andas in, men om man andas in genom munnen så drar man
Quote from Funbeat user on 13 December 2011, 18:35Det är ju vattnets organismer som eventuellt vållar sjukdom men du sväljer inte vatten ned i lungorna. Men gör du det blir ju jäkligt sjuk.
Det är ju vattnets organismer som eventuellt vållar sjukdom men du sväljer inte vatten ned i lungorna. Men gör du det blir ju jäkligt sjuk.
Quote from Funbeat user on 14 December 2011, 12:54Ned i lungorna sväljer man ju förhoppningsvis inte vattnet 😉 Men om man både andas ut och in genom munnen är det i princip omöjligt att inte få i sig lite vatten i munnen som man sedan råkar svälja. Kan ju räcka med några droppar om det är bakterier i va
Ned i lungorna sväljer man ju förhoppningsvis inte vattnet 😉 Men om man både andas ut och in genom munnen är det i princip omöjligt att inte få i sig lite vatten i munnen som man sedan råkar svälja. Kan ju räcka med några droppar om det är bakterier i va