Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOnt i knät av klickskor
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har haft racer i ett år och cyklat VR och diverse andra långlopp med vanliga pedaler. För ett par månader sedan köpte jag klickskor som är ganska löst inställda. Jag är tyvärr livrädd för att cykla med dem och har ramlat omkull en gång när jag inte ly

Grattis till din första spd-vurpa! Nu kan du nog kalla dig cyklist.

Att du får ont kan ha flera orsaker, exempelvis att dina knän pekar åt sidan när du trampar, istället för rakt fram. Ser många nybörjare som gör så. Eller att du sitter för högt eller fö

Det kan vara så, har själv märkt att jag cyklar med knäna utåt nu vilket jag inte gjorde med vanliga pedaler. Det är nog för att jag "vill bort" från de där klickskorna, är så jobbigt nervös för dem och de har tagit bort allt nöje med cyklingen. Jag har f

Jag håller med Bruse, det är nog inte i och ur-klickandet som är problemet, snarare så att du felbelastar knät medan du cyklar och sedan gör det ont när du då snedbelastar lite grann efter träningspasset när du ska klicka ur.

Om du tar ett par dagars vi

Justerade du sadeln när du bytte pedaler och skor? Det är nog där du ska börja...

Det gör fortfarande ont även efter vila några dagar, men jag sprang också ett marathon för en vecka sedan då det gjorde ont i samma knä (tror det var på grund av cyklingen) så har ju helt klart belastat det på sistone.

Jag justerade inte sadeln när jag b

Eller lägre. Det får du ju mäta upp.

Läs Bruses Sadelskola så vet du hur: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639

Det beror på skor, din benkonstitution, spurtklossplacering, sittställning, dina fötter och cykelvana.
Du har lite att laborera med.

Oj, oj, mycket att tänka på. Jag som trodde det bara var att hoppa upp på cykeln och trampa : ) Men tror på sadelhöjden, ska fixa lite med den... tack för alla tips!

Det där maratonloppet, glöm inte det som en tänkbar förklaring!

12