Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOnt i knät med nya cykelskor
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Kör spinning 3-4 ggr i veckan och har nu investerat i ett par riktiga cykelskor. Kört ca 2v med dessa och tycker det är en helt annan träning nu. Känns bra förutom att jag nu får ont på insidan knäna under knäskålen. Detta hände aldrig när jag körde

Det kan bero på fler saker, men du lär behöva ha sadeln något högre när du har klossa under fötterna.

Jag har alltid haft clipsen monterade på pedalerna.

Var snäll David! -1(t-)

Ni får snart ha undervisning av spinningnissarna i cykelglosor.

Vi jobbar i motvind, det är inte ens alla handlare och grossister som har koll på vokabulären.

Angående knävärken: Man kan justera klossarnas vridning i sidled. Fundera på i vilken vinkel du hade fötterna innan du började med klossar och försök ställa in

Ibland har vi medvind i Skåne men oftast motvind-kantvind.

Smärta i knät kan som sagt bero på diverse saker. Mitt tips är att det beror på bredden mellan pedalerna, Q factor. Verkar inte vara ovanligt med rätt hög Q factor på spinningcyklar. När du körde med vanliga skor kunde du möjligen kompensera för detta. Sj

Har dina klossar/pedaler någon form av rörlighet?
Dvs kan du vinkla foten när du klickat i pedalerna?

Det kan också vara så att smärtan är en reaktion på
att nya muskler aktiverats i nya rörelser och således kommer ge med sig.
Var bara försiktig så att

Jag hade samma problem i våras när jag bytte från spd till spd-sl pedaler på min racer. För mig så hjälpte det Ari nämnde, nämnligen att höja sadeln.

12