Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOnt i knäveck
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Är relativt ny till det här med landsvägcykling och har fått ett litet problem med att när jag cyklar får jag ont i knävecket och på utsidan av knävecket på mitt högra knä. Detta får jag bara när jag har skor som gör att jag sitter fast i pedalerna.

Intressant. Jag har samma problem fast i vänster knä. Jag får inte direkt ont men det blir ömt och irriterat i exakt den punkt du beskriver. Det uppstår efter att jag cyklat sträckor på 8-9 mil eller längre men försvinner efter ett par dagars vila.

Ni behöver hjälp med sittställningen och spurtklossarna.

En aning för hög sadel ger ofta dessa problem. Testa o sänk den lite. Många sådana här typer av problem går att stretcha bort med specifika stretchövningar. Väldigt effektivt.

Har du några specifika stretchövningar?
Jag har samma problem som de ovan beskriver trots att jag är ganska noga med att stretcha vaderna efter cyklingen

Jag har samma problem! David: Hur kan sittställningen påverka?

Hur det påverkar vill inte jag uttala mig om. Det behövs en expert till det.

Men ämnet är återkommande. Söker man på "ont i knä" så får du många träffar. Här är en som kanske hjälper:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=700929

Om det gör ont på baksidan av knäet så är det snarare baksidan av låret än vaden som du ska stretcha.

Yes, baksida lår och vader är det du ska stretcha. Finns en hel del bra övningar där man med hjälp av gummiband eller liknande sträcker ut baksidan. Googla o spana in.

Sitter man för högt på sadeln sträcker man ut baksidan en aning för mycket vilket öve