Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOnt i och lite under knävecket
You need to log in to create posts and topics.

Under sista milen på rundan igår kväll fick jag helt plötsligt (kom verkligen från ena sekunden till den andra) ont i och lite under mitt vänstra knäveck. Känns inte speciellt mycket när jag går, men när jag böjer benet och gör cykelrörelse är det klart o

Har du gjort något annorlunda, t.ex. bytt klossar till skorna?

Även om sadelhöjden är konstant är det inte säkert att din kropps flexabilitet är densamma från dag till dag. Om du vid tillfället var något "kort" i rumpa eller baksida lår kan det ha gett en sträckning av muskelfästena bakom knät. Vila lite, stretcha fö

Ja, som du själv säger så kan ont på baksidan av knät tyda på för hög sadel. Enligt vad jag kan se på din reggade träning så har du har ju inte kört så länge och inte så långa turer än, så det kan mycket väl vara att du har lite för hög sadel. Jag skulle

Nej Fredrik, inga nya klossar. Ska testa att sänka sadeln några millimeter inför nästa runda, men först får smärtan ge med sig innan jag kör igen. Förhoppningvis blir det inte långvarigt, som tur var var jag ju inte så långt hemifrån när det började göra

Fick precis samma sak själv i tisdags...
Det kändes lite och efter att jag cyklat igår så gjorde det rejält ont och kunde tyvärr inte cykla hela vägen hem.

Jag tror på teorin att man blir för kort i musklerna pga att man ej stretchat och belastat muskle

När du ändrar något, ändra lite åt gången och kör ett tag med denna ändring så du hinner vänja dig /utvärdera...
Höj/sänk sadeln några mm åt gången.
Öka/sänk kadensen lite, kör med detta några turer och utvärdera innan ytterligare öka/sänka....

Karin, intressant samband kan jag säga. För jag gjorde också ett medvetet försök att öka kadensen, så kanske ligger det något lite i det också. Mitt knä är i alla fall väldigt mycket bättre idag, förhoppningsvis funkar det ta en kortare liten testrunda im