Quote from Guest on 22 April 2008, 08:19Jag var ute och cyklade slottsrundan i lördags, ca 12 mil, det längsta jag någonsin har cyklat.
Efteråt så fick jag fruktansvärt ont i ryggen när jag andades, speciellt vid djupa andetag. Jag förstår ju att det har något med min sittställning att göra men
Jag var ute och cyklade slottsrundan i lördags, ca 12 mil, det längsta jag någonsin har cyklat.
Efteråt så fick jag fruktansvärt ont i ryggen när jag andades, speciellt vid djupa andetag. Jag förstår ju att det har något med min sittställning att göra men
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 08:29Du börjar med rätt "tramp", sadal i förhållande till vevarm.
Sedan får du ställa in styre-styrstam längd/höjd.
Kan kosta ny styrstam om du har för lång/kort.Kort sagt hitta någon som har koll på detta.
Du börjar med rätt "tramp", sadal i förhållande till vevarm.
Sedan får du ställa in styre-styrstam längd/höjd.
Kan kosta ny styrstam om du har för lång/kort.
Kort sagt hitta någon som har koll på detta.
Quote from Mattias Johansson on 22 April 2008, 09:14Var du trött i slutet i backarna? När man blir trött är det lätt att man börjar arbeta med överkroppen (gungar med i tramptagen). Speciellt då i backar och det sliter. Har sittställningen känts bra tidigare kanske 12 mil och backarna var lite för mycket?
Var du trött i slutet i backarna? När man blir trött är det lätt att man börjar arbeta med överkroppen (gungar med i tramptagen). Speciellt då i backar och det sliter. Har sittställningen känts bra tidigare kanske 12 mil och backarna var lite för mycket?
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 09:17Jag var väldigt trött efter vissa av backarna som var långa och sega.
Jag har inte fått ont i ryggen innan, kände det inte förrän jag gick av cykeln när jag drog djupa andetag.
Har haft problem med smärta vid vänster skulderblad däremot under tiden jag c
Jag var väldigt trött efter vissa av backarna som var långa och sega.
Jag har inte fått ont i ryggen innan, kände det inte förrän jag gick av cykeln när jag drog djupa andetag.
Har haft problem med smärta vid vänster skulderblad däremot under tiden jag c
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 09:33Överansträninging i axlarna/skulderblad?
Lätt att sitta och spänna axlarna under hela rundan, det ger nog lätt smärta om man är ovan! 🙁
Jag fick tipset att ha böjda armbågar med underarmen horisontell för att undvika att hänga på styret! slappna av i
Överansträninging i axlarna/skulderblad?
Lätt att sitta och spänna axlarna under hela rundan, det ger nog lätt smärta om man är ovan! 🙁
Jag fick tipset att ha böjda armbågar med underarmen horisontell för att undvika att hänga på styret! slappna av i
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 10:08Första gången jag satt på en racer var 2 mil hem från jobbet ochjag fick skitont i ryggen Visserligen med en tung ryggsäck, men min sittställning var helt knas och dessutom hade jag köpt fel storlek på cykeln. Det enda raka är som David skriver: hitta nån
Första gången jag satt på en racer var 2 mil hem från jobbet ochjag fick skitont i ryggen Visserligen med en tung ryggsäck, men min sittställning var helt knas och dessutom hade jag köpt fel storlek på cykeln. Det enda raka är som David skriver: hitta nån
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 10:13Går man tunga växlar måste man ha bålstabilitet.
Går man tunga växlar måste man ha bålstabilitet.
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 11:46David,
ska man aktivt spänna bålmusklerna när man cyklar eller kommer det så att säga av sig själv?
David,
ska man aktivt spänna bålmusklerna när man cyklar eller kommer det så att säga av sig själv?
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 11:51låter som en disk som smitit ut och trycker på durasäken.
läg dig på mage och res dig på armbågarna.justera sittstälning, du vill inte ta ut all framåtböjning på ett ställe utan över flera kotor och träna rygg
låter som en disk som smitit ut och trycker på durasäken.
läg dig på mage och res dig på armbågarna.
justera sittstälning, du vill inte ta ut all framåtböjning på ett ställe utan över flera kotor och träna rygg
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 11:58balansboll.nu har övningar och när du har bålstabilitet så håller musklerna i bålen emot så du inte behöver vrida/wobbla/dra med axlar och armar.
Du sitter still med bålen och benen jobbar.
Titta på Matti Breschel i CSC som sitter stilrent på cyykel,
balansboll.nu har övningar och när du har bålstabilitet så håller musklerna i bålen emot så du inte behöver vrida/wobbla/dra med axlar och armar.
Du sitter still med bålen och benen jobbar.
Titta på Matti Breschel i CSC som sitter stilrent på cyykel,