Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOvanligt låg puls
You need to log in to create posts and topics.

12

Sedan ett par dagar sen så har jag märkt en relativt stor sänkning av min puls under ansträngning: från att ha legat på 145-150 i "snackfart" på cykel så ligger jag nu på ca 135-140 under samma ansträngningsnivå. Samma sak gällde på morgonens joggingrunda

Den där FB-skalan är nog bra, men går det fortare då? Samma belastning med lägre puls tyder på förbättrad syreupptag.
Men om det liksom bara kom över dig är det inte bra.

Ja, hastigheten när jag cyklade var som vanligt i krokarna 33 +/-2 km/h och joggingen gick rekordsnabbt i morse. Det finns alltså anledning att tro att jag blivit bättre tränad - skönt!

det är nog en korrektslutsats om du inte går på betablockerare...

bättre kondition alternativt överträning...

Överträning brukar resultera i högre vilopuls, kollat det?

fast nu var det snack om lägre arbetspuls och inte vilopuls

I skrivande stund är pulsen 55, rätt normalt skulle jag tro.
Kom just tillbaka från ett kortare intervallpass som jag körde mest för att se vad som händer när jag tar i lite mer - och samma fenomen: jag kom aldrig över 170 fastän jag tryckte till ordentli

Jag blev övertränad en gång för 4 år sedan och känner igen symtomen att prestationen var bra men att pulsen ligger på en lägre nivå. För mig sjönk även vilopulsen. Kunde sitta på kontoret och pulsen damp ner till 40 eller kanske strax under om jag satt st

Ajdå, det lät inget vidare. Men nu har jag kört ett par långpass i helgen efter att ha vilat ut ett par dagar tidigare i veckan, och det känns faktiskt bara bra: benen är piggare och jag känner mig stark. Någon trötthet som du beskriver har jag inte känt

12