Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPBP
You need to log in to create posts and topics.

12

Nu börjar planeringen och förberedelser för PBP 2015, Hjul ska byggas, och ben tränas....

Vill gärna ha tips och idéer om hjulbygge av randonne hjul ,

Vad ska man ha för belysning, batteri eller nav??

Mårten

Du kommer väl att cykla med (minst) 25mm däck?
Då, men även med 23mm däck, rekommenderar jag fälgar som är (minst) 23mm breda
Belysningen är självklart LED och navdynamo, med rätt lampa får du även USB-laddare
En sådan (troligen den bästa) är B&M Luxos U

Om du tänker ladda USB-enheter med navdynamo, ska man nog titta på Son 28 istället för Son delux i länken. Båda fungerar fint med led-lampor och låg fart (tänk: uppför), men Son delux levererar mindre ström då och det räcker inte till lampan och uppladdni

Tackar för er svar, ska ladda GPS och lampa,och om möjligt telefon, så då verkar son 28 vara valet,

Vill ha 36 ekrade hjul, 11 delat, hoppas på mindre missöden med 36 ekrar
har kört i år på orginal hjulen Fulcrum three något.... inte alls nöjd med

Mårten, jag har varit nyfiken på Fulcrum 3. Är det bara bromsytan du är lite missnöjd med? Hjulen är starka annars?

32 eller 36 ekrar spelar nog ingen roll. Jag har använt båda varianterna och känner mig trygg med hjulen. Hela det här året har jag kört p

Fulcrum fälgarna är nog väldigt tåliga,då jag är ganska hårdhänt, och gärna kör grusvägar, men bromsytan har från dag ett,varit ett problem, då bromsytan släpper små alu partiklar som fasnar i broms klossarna, vet att det händer , men det verkar som Ful

Håkan c skrev
Belysningen är självklart LED och navdynamo, med rätt lampa får du även USB-laddare
En sådan (troligen den bästa) är B&M Luxos U
-------------------------------------------------------------------------

Antar att får att kunna ladda behövs

Ja, om jag köpte igen skulle jag ha apparaten i styrväskan. Nu var det ovanligt regnigt den dag den gav sig. Det var på en 60-milare förra året och det regnade rejält, inte bara regnstänk, i över 12 timmar. Det var ett minnesvärt lopp.

Jag vet inte om nå

Daniel: Jag har använt konrads adapter i över ett år nu för pendling i alla typer väder och den har hållt. Riktigt billig är den också - enda problemet är att man får välja lyse eller laddning. Av någon anledning kan man inte få båda delar samtidigt.

htt

mårten ter-borch skrv:
> Antar att får att kunna ladda behövs en USB werk,?

Nej.
Luxos U-lampan innehåller en USB-werk
http://www.bumm.de/produkte/dynamo-scheinwerfer/lumotec-iq2-luxos.html

Den nuvarande modellen skall dessutom vara bättre tätad jmf me

12