Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPendlingscykel
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Nu har min 10 åriga mountainbike (med lite smalare däck och stänkskärmar) äntligen gått sönder så pass att jag kan med gott samvete köpa en ny cykel. Tyvärr är kassan lite skral just nu så har tyvärr inga stora belopp att lägga på en pendlingscykel

Hade nog först gått till Blocket och happymtb och letat efter en lämplig hybrid att utrusta

Eller hellre en cross!

Jag skulle INTE köpa en cyclocross eftersom du redan har en racer. Däremot skulle jag köpa en racerhybrid. Finns med hydraliska skivbromsar, plats för stänkskärmar och vinterdäck.
Har själv en Nishiki Ultra Pro. Rakt styre som gör den lätt att manövrera i

Den ständiga frågan om CX eller inte. Jag skulle då vilja kontra med att jag _aldrig_ skulle köpa en racerhybrid då det i mitt tycke är en cykel som inte är särskilt bra på något 😉

CX kan du få med tåliga hjul, skärmar, skivbromsar, etc. Att du redan ha

Jag håller med dig Mattias om cross. Går och få med allt som önskas. Dock vill jag ha det raka styret och inte bock i stadsmiljö. Jag har kört min racer med cykelkärra men då på landsväg. I stadsmiljö, som Gabriel skriver är den aktuella cykelmiljön, före

Rakt styre eller bock i stadsmiljö kan väl kanske vara en smaksak. Jag föredrar bocken eftersom den dessutom ger möjlighet att "cykelträna på riktigt" vintertid. Sen är ju givetvis CX:en i viss mån också en kompromiss, dock en kompromiss åt det mer rejsig

Finns en typ av "fuskracehybrid" som inte alls är race, men är ganska vanlig för pendlare: typ 27 växlar, tunga hjul, svampigt vevparti. Jag hade hellre tagit en cykel med bra vevparti, bytt till en uppsättning standrard racerhjul (typ Aksium, Fulcrum rac

tack för informationen och diskussionen. Eftersom jag cyklar mest i stadstrafik och på cykelvägar med denna cykel så föredrar jag rakt styre på denna, där man snabbt och lätt kommer åt broms. Det är anledningen till att jag inte vill ha racestyre och allt