Quote from Guest on 27 February 2009, 10:27Var placerar ni er magneten på hjulet? Nära navet eller närmare kanten på fäljen.
Var placerar ni er magneten på hjulet? Nära navet eller närmare kanten på fäljen.
Quote from Funbeat user on 27 February 2009, 10:37Mitt emellan, nära navet sitter den säkrare men för nära så kan givaren hamna för långt bort från datorn, i alla fall på min Polar som det strulat lite med.
/Jesper
Mitt emellan, nära navet sitter den säkrare men för nära så kan givaren hamna för långt bort från datorn, i alla fall på min Polar som det strulat lite med.
/Jesper
Quote from Funbeat user on 27 February 2009, 10:38Ca 10cm från navet har jag satt min.
Ca 10cm från navet har jag satt min.
Quote from Funbeat user on 27 February 2009, 10:40Kan datorn få olika värden beroende på var man placerar magneten?
Kan datorn få olika värden beroende på var man placerar magneten?
Quote from Funbeat user on 27 February 2009, 10:45Borde inte kunna få det. Jag vet inte om magnetens hastighet relativt givaren (som ökar ju närmare men kommer fälgen) kan påverka på något sätt. Det var länge sedan jag läste ellära och magnetism men någonstans i bakhuvudet känns det som att för låg hasti
Borde inte kunna få det. Jag vet inte om magnetens hastighet relativt givaren (som ökar ju närmare men kommer fälgen) kan påverka på något sätt. Det var länge sedan jag läste ellära och magnetism men någonstans i bakhuvudet känns det som att för låg hasti
Quote from Rasmus Olsson on 27 February 2009, 10:45Nej, ett varv = ett varv oavsett var den sitter.
Nej, ett varv = ett varv oavsett var den sitter.
Quote from Lena O on 27 February 2009, 10:51Precis: Spelar ingen roll, oftast en fråga om hur framgaffeln är utformad och därmed hitta den lämpligaste ställen att sätta sensorn.
Precis: Spelar ingen roll, oftast en fråga om hur framgaffeln är utformad och därmed hitta den lämpligaste ställen att sätta sensorn.
Quote from Rasmus Olsson on 27 February 2009, 10:54Sitter den nära navet, blir det mindre roterande vikt och den kommer upp från marken med sin smuts. Men då måste läsaren sitta långt ned på gaffeln, å då brukar den hamna för långt från magneten. Omvända om den sitter längst ut mot fälgen. Så i mitten är
Sitter den nära navet, blir det mindre roterande vikt och den kommer upp från marken med sin smuts. Men då måste läsaren sitta långt ned på gaffeln, å då brukar den hamna för långt från magneten. Omvända om den sitter längst ut mot fälgen. Så i mitten är
Quote from Berit Bengtson on 27 February 2009, 10:55Eftersom de allra flesta sensorer är Reed-reläer (magnetkänsliga) bör magneten självklart sitta så nära navet som möjligt.
Går inte det bör man, lika självklart, sätta den så nära fälgen som möjligt.Men i verkligheten blir det ofta olika kompromisser f
Eftersom de allra flesta sensorer är Reed-reläer (magnetkänsliga) bör magneten självklart sitta så nära navet som möjligt.
Går inte det bör man, lika självklart, sätta den så nära fälgen som möjligt.
Men i verkligheten blir det ofta olika kompromisser f
Quote from Lena O on 27 February 2009, 10:58Hur mycket väger limmet?? 😉
Hur mycket väger limmet?? 😉