Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPlacering av cykeldator (magneten …
You need to log in to create posts and topics.

12

Var placerar ni er magneten på hjulet? Nära navet eller närmare kanten på fäljen.

Mitt emellan, nära navet sitter den säkrare men för nära så kan givaren hamna för långt bort från datorn, i alla fall på min Polar som det strulat lite med.

/Jesper

Ca 10cm från navet har jag satt min.

Kan datorn få olika värden beroende på var man placerar magneten?

Borde inte kunna få det. Jag vet inte om magnetens hastighet relativt givaren (som ökar ju närmare men kommer fälgen) kan påverka på något sätt. Det var länge sedan jag läste ellära och magnetism men någonstans i bakhuvudet känns det som att för låg hasti

Nej, ett varv = ett varv oavsett var den sitter.

Precis: Spelar ingen roll, oftast en fråga om hur framgaffeln är utformad och därmed hitta den lämpligaste ställen att sätta sensorn.

Sitter den nära navet, blir det mindre roterande vikt och den kommer upp från marken med sin smuts. Men då måste läsaren sitta långt ned på gaffeln, å då brukar den hamna för långt från magneten. Omvända om den sitter längst ut mot fälgen. Så i mitten är

Eftersom de allra flesta sensorer är Reed-reläer (magnetkänsliga) bör magneten självklart sitta så nära navet som möjligt.
Går inte det bör man, lika självklart, sätta den så nära fälgen som möjligt.

Men i verkligheten blir det ofta olika kompromisser f

Hur mycket väger limmet?? 😉

12