Quote from Guest on 24 May 2010, 11:16Vill ha tips på en prisvärd kedjetvätt samt medel att använda till.
Antar att biltemas kedjetvätt och avfettningsmedel är förkastligt i detta forum;)
Vill ha tips på en prisvärd kedjetvätt samt medel att använda till.
Antar att biltemas kedjetvätt och avfettningsmedel är förkastligt i detta forum;)
Quote from Rasmus Olsson on 24 May 2010, 11:26Jag kör med Biltemas kallavfettning.
Jag kör med Biltemas kallavfettning.
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 11:30Har ännu inte hittat en kedjetvätt som funkar. Jag håller istället kedjan ren m.h.a Yes power-spray och en svamp. Den här säsongen testar jag också Finish Line Krytec (http://cykelcity.jetshop.se/finish-line-krytech-60ml-p-2629-c-332.aspx) som håller kedj
Har ännu inte hittat en kedjetvätt som funkar. Jag håller istället kedjan ren m.h.a Yes power-spray och en svamp. Den här säsongen testar jag också Finish Line Krytec (http://cykelcity.jetshop.se/finish-line-krytech-60ml-p-2629-c-332.aspx) som håller kedj
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 11:32Biltemas kedjetvätt är rätt usel, fastnar hela tiden så man får rycka loss den (och på så vis kleta ner skitigt avfettningsmedel överallt)
Har bland annat provat med avfettningsmedel med vax i, från Clas Ohlsson. Inget vidare det heller.
Biltemas kedjetvätt är rätt usel, fastnar hela tiden så man får rycka loss den (och på så vis kleta ner skitigt avfettningsmedel överallt)
Har bland annat provat med avfettningsmedel med vax i, från Clas Ohlsson. Inget vidare det heller.
Quote from Rasmus Olsson on 24 May 2010, 11:50Kanske ska förtydliga. Jag tar av kedjan och lägger det i en hink med biltemas kallavfettning då och då,
Mellan varven fuskar jag och använder Yes powerspray, sprayar på kassetten medans jag vevar bakåt så kedjan får också. Låter det stå ca 10-15 min sen
Kanske ska förtydliga. Jag tar av kedjan och lägger det i en hink med biltemas kallavfettning då och då,
Mellan varven fuskar jag och använder Yes powerspray, sprayar på kassetten medans jag vevar bakåt så kedjan får också. Låter det stå ca 10-15 min sen
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 16:55Eftersom lika löser lika så borde man väl kunna tvätta kedjan genom att dra på mera kedjeolja och torka av med en trasa? Det är så jag har gjort iaf.
Eftersom lika löser lika så borde man väl kunna tvätta kedjan genom att dra på mera kedjeolja och torka av med en trasa? Det är så jag har gjort iaf.
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 17:55Jodå - men mycket skit mellan länkar och rullar stannar kvar. Det är ju det man vill få bort vid kedjetvätt.
Jodå - men mycket skit mellan länkar och rullar stannar kvar. Det är ju det man vill få bort vid kedjetvätt.
Quote from Berit Bengtson on 24 May 2010, 18:01Calle:
Ditt resonemang stämmer inte riktigt, de flesta kedjor har inte olja inuti sig, de har fett.
I slutet av kedjetillverkningsprocessen kokas kedjorna i fett (som stelnar i normal temperatur), detta fett vill man förstås ha kvar så länge som möjligt.
Calle:
Ditt resonemang stämmer inte riktigt, de flesta kedjor har inte olja inuti sig, de har fett.
I slutet av kedjetillverkningsprocessen kokas kedjorna i fett (som stelnar i normal temperatur), detta fett vill man förstås ha kvar så länge som möjligt.
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 20:49Håkan C- Jo jag brukar börja med att torka. Sen smörja och torka igen. Om man istället skulle använda avfettning som många gör, då försvinner väl fettet på en gång? Hur brukar du göra?
Håkan C- Jo jag brukar börja med att torka. Sen smörja och torka igen. Om man istället skulle använda avfettning som många gör, då försvinner väl fettet på en gång? Hur brukar du göra?
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 21:09På CC rekommenderade dom att man fyllde kedjetvätten med T-grön.
På CC rekommenderade dom att man fyllde kedjetvätten med T-grön.