Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelProblem med Garmins kadenssensor
You need to log in to create posts and topics.

12

Har en kadens/fartsensor från Garmin (GCS-10) tillsammans med min Edge 500. Idag när jag skulle dra iväg på dagens tur hände något märkligt. Jag tyckte att den visade farten på Edgen kändes alldeles för låg - visade typ 24 km/h istället för något som bord

Sitter magneterna i linje med indikeringarna på sensorn?

Jupp.

Den ger ju korrekt fart (när jag inte trampar) och korrekt kadens, men inte samtidigt.

Har också haft detta problem. Dock så händer det väldigt sällan. Vet ej varför. 🙁

Jag har ett par GCS-10 på mina olika hojar. Har dock aldrig upplevt detta. Lite OT, men det enda "problem" jag får är spikar i kadensen. Grafen säger att jag haft en kadens på över 200 (och det är ingen dubbling av det riktiga värdet).

EDIT (Ändrat texte

Kadensspikarna dyker upp någon gång ibland, typ 240 i kadens. Det är dock inget som stör mig på det stora hela. Tycker mest att det var jobbigt att använda GPS-hastigheten som fluktuerar ganska rejält. Jag upplever hastigheten via kadenssensorn som mycket

Hmm, det händer väldigt sällan! Men när det väl händer, så håller det på i ca 4-10 sekunder. Hastigheten hoppar ned från typ 30 till 20-24 helt plötsligt.

Angående kadensspikarna, jag får dessa också. Dock är det inget att störa sig på. 🙂

Nej, inte nu längre 🙂 slappo, MONTERA!

Nej, har inget med det att göra. Har förvisso bråkat med att Edgen vid något tillfälle satt min "auto-correct-size" till 1400mm, men ordnade sig sedan.

Problemet är alltså att jag får olika (lägre) hastighet när jag trampar. Exempel från igår: trampar -

1. byt batteri
2. byt/flytta magneter
3. reklamera sensorn hos garmin...

12