Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelProblem med hydrualiska bromsar
You need to log in to create posts and topics.

12

Min Scott Scale 50 är nedplockad för finrengöring. Nu har "någon" (misstänker starkt min 5-åriga dotter) tryckt en del på bromshantagen vilket gör att de bromsklossarna är ihoptryckta och att bromsskivorna då inte går att få in mellan klossarna. (Det sitt

Säkert inte rätt sätt... Men jag brukar ta en stor skruvmejsel och pressa isär beläggen...

Eller morakniv

Plast- eller träkniv. För att inte repa beläggen i onödan.

Stekspade i plast funkar kanon.

Smörkniv i plast går också och den fungera bra att stoppa in mellan beläggen under tiden man har hjulet borta för att slippa sånna här små incidenter 😉

Är det inte standard att man får med ett par plastkilar att sätta mellan beläggen när hjulet är demonterat?

Jo åberg _, det brukar vara standard. Men jag tror ändå de flesta som är nya på skivbromsar gör misstaget att skjuta ihop beläggen utan något emellan 🙂 Därefter inser man att de där plastkilarna har en funktion att fylla...

Förra sommaren, när jag var på kreta och cyklade en guidad tur på fyra timmar var det en klåfingrig norsk tonåring framme och pillade på cykeln när guiden fått punktering. Vi lyckades väl till nöds pressa isär dem med en liten fickkniv, men han fick cykla

Hittade följande skrivning i en bruksanvisning från Nishiki:

VIKTIGT! Har cykeln hydrauliska skivbromsar så får inte bromshandtagen tryckas in om ena eller båda hjulen är demonterade från cykeln. Eftersom bromsskivan följer med hjulet kommer bromsklossar

12