Quote from Guest on 6 June 2014, 13:58Tja. Jag är helt grön med cyklar och plockade just upp min första MTB från kartongen. Det enda jag ska sätta på är framdäcket och där får jag problem. Jag tycker att jag sätter på däcket rätt men när jag skruvar på snabblåset och snurrar däcket så märker
Tja. Jag är helt grön med cyklar och plockade just upp min första MTB från kartongen. Det enda jag ska sätta på är framdäcket och där får jag problem. Jag tycker att jag sätter på däcket rätt men när jag skruvar på snabblåset och snurrar däcket så märker
Quote from Funbeat user on 6 June 2014, 14:08Hade du hjulet på backen när du spände snabbkopplingen? Om nej, testa det, förutsättning för att få hjulet rätt.
Hade du hjulet på backen när du spände snabbkopplingen? Om nej, testa det, förutsättning för att få hjulet rätt.
Quote from Funbeat user on 6 June 2014, 14:17nej det blev ingen skillnad...
nej det blev ingen skillnad...
Quote from Funbeat user on 6 June 2014, 14:46Du hade den riktigt lös och rucka så att du märkte att den verkligen satt så långt upp i U-fästena (kanske inte rätt term) på gaffelbenen före du skruvade fast?
Du hade den riktigt lös och rucka så att du märkte att den verkligen satt så långt upp i U-fästena (kanske inte rätt term) på gaffelbenen före du skruvade fast?
Quote from Funbeat user on 6 June 2014, 15:35Du verkar ha två problem om jag förstår dig rätt:
1. Skivbromsen tar i.
2. Fälgen är inte rak.Lösningar:
1. Om hjulet är rätt monterat (enligt det Anders skrev) kan du behöva justera bromsoket, så att skivan ligger mitt emellan bromsbeläggen. Hur du g
Du verkar ha två problem om jag förstår dig rätt:
1. Skivbromsen tar i.
2. Fälgen är inte rak.
Lösningar:
1. Om hjulet är rätt monterat (enligt det Anders skrev) kan du behöva justera bromsoket, så att skivan ligger mitt emellan bromsbeläggen. Hur du g
Quote from Funbeat user on 6 June 2014, 16:49tack för svaren! ska göra ett försök!
tack för svaren! ska göra ett försök!
Quote from Funbeat user on 7 June 2014, 13:18Lossa de 2 insex skruvarna( några varv) som håller bromsoket. håll sedan in bromshandtaget och dra samtidigt åt insex skruvarna igen du har nu centrerat oket kring skivan
Lossa de 2 insex skruvarna( några varv) som håller bromsoket. håll sedan in bromshandtaget och dra samtidigt åt insex skruvarna igen du har nu centrerat oket kring skivan
Quote from Funbeat user on 8 June 2014, 20:13Gör som Kjell sa, men bli inte förvånad om oket vill vrida sig i tackt med att du drar åt skruvarna, kan funka bättre om du drar dom löst, sen släpper bromshandtaget försöker hålla emot oket när du drar åt skruvarna mer.
Försök se att beläggen håller samm
Gör som Kjell sa, men bli inte förvånad om oket vill vrida sig i tackt med att du drar åt skruvarna, kan funka bättre om du drar dom löst, sen släpper bromshandtaget försöker hålla emot oket när du drar åt skruvarna mer.
Försök se att beläggen håller samm