Quote from Guest on 7 June 2011, 14:30Har en Nishiki Finisher inköpt ny 2007.
Har haft ett problem med en egentligen hela tiden.
Jag är ingen mekare av rang så jag har haft den inne ett flertal gånger på justering på olika ställen men problemet kvarstår.
Vid vid nedväxling så händer det iblan
Har en Nishiki Finisher inköpt ny 2007.
Har haft ett problem med en egentligen hela tiden.
Jag är ingen mekare av rang så jag har haft den inne ett flertal gånger på justering på olika ställen men problemet kvarstår.
Vid vid nedväxling så händer det iblan
Quote from Rasmus Olsson on 7 June 2011, 14:40Hur mycket har du cyklat på den? Är den fyra år gammal, är risken/chansen stor att kedja och/eller kassetten är utsliten.
Kan även vara dags att byta växelvajer och justera in den.
Hur mycket har du cyklat på den? Är den fyra år gammal, är risken/chansen stor att kedja och/eller kassetten är utsliten.
Kan även vara dags att byta växelvajer och justera in den.
Quote from Funbeat user on 7 June 2011, 14:52Ett vanligt fel som ofta görs är att man byter kedjan som nötts (för)länge. Då kan bakkassettens kuggdrev (kaka) ha blivit nernötta så de passar med den utslitna/bytta kedjan. När du då ställer dig upp och trampar i en backe (med nya kedjan), så "kuggar k
Ett vanligt fel som ofta görs är att man byter kedjan som nötts (för)länge. Då kan bakkassettens kuggdrev (kaka) ha blivit nernötta så de passar med den utslitna/bytta kedjan. När du då ställer dig upp och trampar i en backe (med nya kedjan), så "kuggar k
Quote from Funbeat user on 7 June 2011, 14:56Nja, det har varit problem med detta sedan den var ny.
Jag har haft den inne 3 gånger för justering utan resultat.
Totalt kanske den gått 80-100mil, inget är bytt än så länge.
/Jesper
Nja, det har varit problem med detta sedan den var ny.
Jag har haft den inne 3 gånger för justering utan resultat.
Totalt kanske den gått 80-100mil, inget är bytt än så länge.
/Jesper
Quote from ellen olsson on 7 June 2011, 15:04Är växelörat och bakgaffeln raka?
Är växelörat och bakgaffeln raka?
Quote from Funbeat user on 7 June 2011, 15:05Justera växelvajern skulle jag tro. Den växlar antingen inte när du tror, eller så växlar den så långt att den hoppar ett hack till när du börjar dra i kedjan.
Som Fredrik påpekar är ett rakt öra i princip en förutsättning för att det ska gå bra att just
Justera växelvajern skulle jag tro. Den växlar antingen inte när du tror, eller så växlar den så långt att den hoppar ett hack till när du börjar dra i kedjan.
Som Fredrik påpekar är ett rakt öra i princip en förutsättning för att det ska gå bra att just
Quote from Funbeat user on 7 June 2011, 15:21OK, till avdelningen dumma frågor.
Växelörat, är det sista hålet där armen sitter fast?
Hur ser jag om den är skev, ser ok ut för blotta ögat men jag vet ju inte exakt hur det skall se ut.
Bakgaffeln ser helt ok ut. Borde inte hjulet gå "skevt" om den int
OK, till avdelningen dumma frågor.
Växelörat, är det sista hålet där armen sitter fast?
Hur ser jag om den är skev, ser ok ut för blotta ögat men jag vet ju inte exakt hur det skall se ut.
Bakgaffeln ser helt ok ut. Borde inte hjulet gå "skevt" om den int
Quote from Rasmus Olsson on 7 June 2011, 15:26Växelörat är det som sitter mellan ramen och växeln. Växeln är alltså fastskruvad i växelörat.
Du kan se att den är rak eller ej, den ska vara rakt ned om du tittar bakifrån.
Inte lätt att "se" om vajern behöver bytas. Det syns om den är sliten eller om
Växelörat är det som sitter mellan ramen och växeln. Växeln är alltså fastskruvad i växelörat.
Du kan se att den är rak eller ej, den ska vara rakt ned om du tittar bakifrån.
Inte lätt att "se" om vajern behöver bytas. Det syns om den är sliten eller om
Quote from Funbeat user on 7 June 2011, 15:30Japp, det är där sjäva växelmekanismen bak sitter fast i ramen. Det ska vara rakt så att själva växeln är helt parallell med kuggarna på kassetten på hjulet (som också ska sitta rakt förstås). Växelvajerns spänning kan man justera med justerskruvar som ka
Japp, det är där sjäva växelmekanismen bak sitter fast i ramen. Det ska vara rakt så att själva växeln är helt parallell med kuggarna på kassetten på hjulet (som också ska sitta rakt förstås). Växelvajerns spänning kan man justera med justerskruvar som ka
Quote from Funbeat user on 7 June 2011, 15:34Tackar för tipsen, eftersom jag provat de handlare som finns i stan utan att problemet försvunnit så tänkte jag prova själv.
Vi får se hur det går.
/Jesper
Tackar för tipsen, eftersom jag provat de handlare som finns i stan utan att problemet försvunnit så tänkte jag prova själv.
Vi får se hur det går.
/Jesper