Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag brukar promenera med min FR 305, och har alltid valt "annat" som gren, spelar detta nån roll eller kan jag lika gärna behålla den på "löpning"?

Jag behåller löpning, även fast jag nästan aldrig använder klockan vid promenader (ibland undantag marschträning). Är ju ändå -nästan- samma princip förutom att det går mycket långsammare.

Påverkar det kaloriberäkningen månne?
Har inte hunnit forska i ämnet själv, kom bara på det när jag åkte inlines och sen såg att jag gjort av med 650 kalorier eller så på 40 minuter. inte så realistiskt med tanke på ansträngningen. ska prova att sätta den

Spelar egentligen ingen större roll, men det är nog rimligt att betrakta som långsam löpning helt enkelt.

Jag tror att en av de större skillnaderna är att man kan aktivera fotpod om man har en sådan i löpningsläget, det finns några sådana grenspecifika i

305:an beräknar kaloriförbrukning på framförallt sträcka enligt en mall som säkert är grenberoende.

Vet inte varför jag började välja "annat" egentligen, ska låta den gå på löpning nu då :), det underlättar ju bara så jag slipper blippa om när jag ska ut och springa!

Går den på löpning så behöver du bara tänka på att ändra träningsformen till "Promenad" när du läser in passet till Funbeat.

Vad gäller kaloriförbrukningen så verkar FR 305 beräkna den efter formeln kcal = vikt (kg) x distans (km) x Y. Y är en korrektion

Jo, har också hört det, brukar alltid räkna om efter denna:
(kroppsvikt i kg * antalet km * 0,7) För löpning blir det (kroppsvikt i kg * antalet km * 1)

De kanske räknar med att man springer lite kuperat också? Eller lite skogsstigar? Då går energiförbrukning per km upp. För obanat kan jag tänka mig att faktorn skall var ung. 1,5 eller ibland mer (beräknat på min tävlingsfart i de olika terrängtyperna).

Min energiförbrukning är relativ lik (Kroppsvikt i kg*Antal kilometer*0,85) då jag springer i 5-tempo i ickekuperad miljö.

12