Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPunkasäkert, hur?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej på er!

Jag offrar mer än gärna lite vikt för att slippa punkteringar.

Om jag förstått saken rätt sker de flesta punkteringar genom att däcket är för dåligt pumpat vilket gör att slangen nyps och går sönder, rätt eller fel?

Finns det slangar som är

punkasäkert?
http://www.greentyre.co.uk/28inch.html

Nu är jag ingen landsvägscyklist, men hur ofta får ni genomslagspunka på landsväg?

Bara när jag kör på stora stenblock men jag kör oftast runtom.

När man kör på cykelvägar och korsar vanliga vägar där man skrapat bort asfalten o lämnat kanterna. Givetvis utan att sätta ut skyltar på cykelvägen.

Men för att återgå till frågan.. Jag har nog inte i vanliga fall fått punka på sånt sätt.

Slarvigt mon

Jag har alltid tyckt att Håkans diagram är diskriminerande för oss cyklister som väger mer än 70 kg - men nu såg jag att det gällde belastning per däck... ahaaa : )

Har bara haft en punka på racern och det var i trainern...

3:e eller 4:e passet så försvann plötsligt allt motstånd och däcket var tomt. Lite skumt men jag skulle gissa på handhavandefel när jag monterade däcket. Jag använde "däckjärn" när jag krängde på

Det beror nog väldigt mycket på var du bor. I Köpenhamn med omnejd har bara vid ett tillfälle fått genomslagspunka (drafta inte bakom bilar när det är mörkt; hål i vägen är otroligt svåra att se i tid) på racern. Det är i princip alltid en liten jävla fli

det finns ju medel att hälla i slangen i förebyggande syfte som tätar slangen /däcket vid punktering, dessa skall funka bra om det inte är stora hål.

Hej

Jag vet inte om du har fått svar på dina frågor, men jag skall försöka ge dig mina åsikter och det jag har fått lära mig under åren.
Generellt skall man ha så låg rotations vikt som möjligt på hjulen. vilket innebär lätta slangar och däck. Här är de

12