Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRåd inför cykelköp
You need to log in to create posts and topics.

Jag skulle behöva råd nu när jag ska köpa en ny cykel. Jag har inte cyklat på en massa år men kände att nu är det dags! Efter lite funderande kom jag fram till att jag vill ha en "tantcykel" (tror jag) där man sitter upprätt, gillar inte att sitta framåtl

Det är roligt med en cykel som går lätt, dvs med ganska smala däck och låg vikt.

Minst tre växlar, gärna fler.
Sedan kan vi nog ha en ganska lång diskussion om vad man ska ha för växlar. Personligen gillar jag inte Shimanos sjuväxlade nav, men det kansk

Har svårt att se framför mig hur någon är ute och motionscyklar på en "tantcykel" som du beskriver.
Det finns en anledning till varför cykelmotinärer sitter mer eller mindre famåtlutade.

kan tänka mig att detta är en kandidat. 8 vxl inbyggda växlar och skivbromsar. hyffsat underhållsfritt. - Shimano alfine, har fått många lovord och jämförts till och med med Rohloffs 12vx-nav som budgetalternativ. http://crescent.se/cyklar/sport/104
Bästa

För några år sedan skaffade jag en city-bike (gubb-cykel?), med upprätt ställning och rakt styre. Denna tänkte jag ha till kortare turer - mest för att ha en cykel. Senare kom jag på att jag skulle börja motionscykla med den, och tänkte att det kvittade a

Självklart kan du ha en "tantcykel" till vardagsmotion. Ett perfekt sätt att röra på sig även om man inte är ute och träningscyklar. Vad gäller rekomendationer av cykel är det bästa att gå in i cykelaffärer o klämma lite på cyklarna o provcykla. Personlig

Tack för tips 🙂

Jag ska definitivt gå rund till olika cykelhandlare och titta på olika modeller - återkommer när jag bestämt mig!

En fråga till - vad exakt skiljer en stål- och en akuminiumram åt bortsett från vikt och rostbenägenhet?

Ska ge mig ut och botanisera i de lokala cykelaffärerna. Var på Sportex igår, men hittade inget jag direkt gillade.

Här är ett par skillnader:
Stål och aluminium har olika utmattningsegenskaper. En rätt dimensionerad stålram som inte överbelastas håller i princip "i evighet", eller tills den rostar sönder. En aluminiumram har alltid en begränsad livslängd, så småningom