Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRåd vid köp av Racer
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Verkar finnas gott om duktigt cykelfolk här, så slänger ut lite frågor. Ska köpa en racer, att ha för träningsbruk och cykla runt Vättern i sommar. Vill inte lägga ner en förmögenhet innan jag jag testat sporten rejält, så vill max lägga ut 8000, me

Här finns lite tips:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1325736

Hej
Utifrån dina alternativ rek jag nr 3 utan att fundera.
Du skall köra VR, således bör din racer vara i gott skick med minimum 105 komponenter. Vill du dessutom göra det ordentligt och njuta skall minst 90mil sitta i benen på en välinställd racer (bike-

Läs på om geometrier på ramar som kan passa dig. Köp sen det bästa/dyraste du har råd med begagnat på tex Blocket. Då blir du troligen inte besviken och får antagligen tag på komponenter som är riktigt bra. En storlek för liten ram i något mått går att rä

Av de alternativ du visar skulle jag vilja säga att alternativ två är vettigast.
Haga Cykel är en kunnig handlare som du kan få bra hjälp av med inställningar och service, vilket är värt mycket när man är nybörjare.

Visst, du får säkert "mer" cykel i alt

Man kan köpa hjälp och service. Det viktigaste är att man får fatt i rätt cykel till rätt pris.

Råd/hjälp är ju även gratis här på FunBeat.
http://www.competitivecyclist.com/fit-calculator

Nu är inte jag någon expert på vanliga racercyklar, men skulle inte alt. 1 vara värt att fundera över? Om det visar sig att cykling passar så har man ju ett par hyvens hjul där som man kan ta med till nästa cykel..

"Du skall köra VR, således bör din racer vara i gott skick med minimum 105 komponenter."
Att man behöver minst Sh 105 för att ta sej runt pölen är väl bland det dummaste jag hört.

Hagacykel hjälper dej med inställn om du väljer att köpa där.

Jag kan inte tala för alla, bara för egen del. Jag köpte en CX och sa till alla att detta är good enough för mej. Nu har jag köpt en juste carbonracer och pungat ut med en hög med pengar igen.

Mitt tips är att köp bra grejer från början. Det betalar sig

För att "bara" cykla VR på ett anständigt sätt + 100 mil träning räcker de billigaste komponenterna (Sora,Tiagra) gott, och/eller en äldre begagnad racer. Det du vinner tid på är bra hjul o däck, inte dyrare komponenter i övrigt. Bra sittställning o passa

12