Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRacercykel till amatör, vad skall …
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Har börjat fundera på att ge mig in i cykelvärlden, detta i form av träning. Jag är väl landsvägskillen, dvs kommer att cykla på asfalt. Har väl tidigare funderat på att köpa en racer men har inte blivit av. Har bestämt mig att köpa en nu men behöve

Tycker du cykling är kul kommer du vilja byta cykel redan till våren om du köper någon av de du länkade till.

Lägger du till 1200:- till de 8000:- du skriver, å får du en MYCKET bättre och hållbarare cykel. Aluminium ram med kolfiber gaffel och bättre/hå

Personligen tycker jag du ska tänka ett steg högre än du från början planerat. De jag känner som köpt en instegsracer i billigare klass har bytt cykel inom 1-2 år.

Ett alternativ är att leta begagnat. För 8000:- får du mycket cykel om du inte är noga med

Får väl tillägga att det kräver en del efterforskning om man ska köpa begagnat. Prata med handlare, googla, fråga här tex.

En passus ifall du letar begagnade cyklar på blocket: vissa tror att deras gamla cyklar behåller värdet bättre än lönekontot på banken, så ta gärna hjälp av någon som är lite insatt på vad det är för prylar om du inte har full pejl själv.

Annars är köp&s

Ledordet på Blocket är "pruta". 😉 Vågar man pruta kan man göra fynd.

Jag hör till snåljåparnas skara och köpte en cykel som kostade sisådär 8 000 kr, sen tillkom ju lite pedaler och annat tjossan, så säg att hela kalaset slutade på 10-11 000. Största anledningen att det blev den cykel det blev är för att den är så jämrans

Köpte min racer på cykelcity i början på 2000talet. En columbus pinta som kostade 10-11k. Har cyklat på den i ca 10 år och det har gått utmärkt. Visst vill jag byta cykel men det kommer jag nog alltid att vilja, hur dyr och fin cykel jag än köper 🙂
Det b

Visst är det bra att ha nån kunnig med sig om man handlar begagnat. Men lägger du en femhundring på att få en cykelkunnig bekant att hjälpa dig leta på Blocket/Happymtb och sedan justera storleken får du väldigt mycket mer cykel för pengarna än vilken ny

Jag har cyklat ett år nu och är jättenöjd med min nybörjarcykel.
Focus Culebor 3.0. Jag bytte hjul nu och då fick den nytt liv.
Mitt tips är att köp inte för dyrt första gången. Och sattsa på ett par bättre hjul när du känner att du vill hotta upp den.
J