Quote from Guest on 4 May 2010, 18:19Jag har cyklat en del med min första racer/landsvägscykel nu och börjar komma underfund med den mer och mer. Jag är väldigt nöjd med köpet.
Men en sak stör mig ännu med tekniken/inställningarna. Det känns som att jag "faller framåt", alltså vilar mycket,
Jag har cyklat en del med min första racer/landsvägscykel nu och börjar komma underfund med den mer och mer. Jag är väldigt nöjd med köpet.
Men en sak stör mig ännu med tekniken/inställningarna. Det känns som att jag "faller framåt", alltså vilar mycket,
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 18:29Du får lägga upp filmen på Youtube och länka här.
Du får lägga upp filmen på Youtube och länka här.
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 18:32En lätt anspänning i magen brukar hjälpa att avlasta händer och armar, även om det kan vara svårt att hålla den längre stunder om man inte är van.
En lätt anspänning i magen brukar hjälpa att avlasta händer och armar, även om det kan vara svårt att hålla den längre stunder om man inte är van.
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 18:50David: Ha, ha... Nä, så roligt ska vi inte ha 🙂
Rickhard: Jo, jag har märkt det. Det är nog där felet ligger, för dåliga magmuskler. Men det hade ju varit roligare om man kunnat ställa in cykeln så att det hade blivit lättare 🙂
David: Ha, ha... Nä, så roligt ska vi inte ha 🙂
Rickhard: Jo, jag har märkt det. Det är nog där felet ligger, för dåliga magmuskler. Men det hade ju varit roligare om man kunnat ställa in cykeln så att det hade blivit lättare 🙂
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 19:36Det går oftast att t ex vinkla upp styret något för att hamna mer upprätt, men det är bättre att träna core (dvs mage, rygg, sidor etc) och bli stark nog att kunna hålla upp kroppen. Ju mer du cyklar och tränar core, desto lägre klarar du att sitta. Men d
Det går oftast att t ex vinkla upp styret något för att hamna mer upprätt, men det är bättre att träna core (dvs mage, rygg, sidor etc) och bli stark nog att kunna hålla upp kroppen. Ju mer du cyklar och tränar core, desto lägre klarar du att sitta. Men d
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 19:42Hur ska någon kunna se ifall du sitter underligt?
Hur ska någon kunna se ifall du sitter underligt?
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 19:53David har en poäng (det har han oftast, den är bara mer eller mindre dold).
Om du vill ha tips på hur din sittställning ser ut så är en film eller åtminstone bilder en bra början. Inställningarna måste vara rätt.
Bruse har skrivit en sammanställning (sök
David har en poäng (det har han oftast, den är bara mer eller mindre dold).
Om du vill ha tips på hur din sittställning ser ut så är en film eller åtminstone bilder en bra början. Inställningarna måste vara rätt.
Bruse har skrivit en sammanställning (sök
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 20:04Ja visst ser jag Davids poäng med filmen. Men jag har ingen sån och det går ju inte att filma sig själv då man cyklar. Men får jag fixat en film så sätter jag upp den här.
Så länge ska jag träna core och cykla 🙂
Ja visst ser jag Davids poäng med filmen. Men jag har ingen sån och det går ju inte att filma sig själv då man cyklar. Men får jag fixat en film så sätter jag upp den här.
Så länge ska jag träna core och cykla 🙂
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 20:05Kolla så att sadeln är vågrät. Ofta brukar en något framåtlutad sadel markant öka påfrestningarna på axlar, armar och händer.
Kolla så att sadeln är vågrät. Ofta brukar en något framåtlutad sadel markant öka påfrestningarna på axlar, armar och händer.
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 21:38Jag tror också att som otränad hänger man mer på styret än den som är van.
Man ska ju ha en sittställning där kroppstyngden i huvudsak tas upp av baken och armarna ska i princip bara vila på styret.
Jag själv upptäcker dock ofta att när jag blir trött,
Jag tror också att som otränad hänger man mer på styret än den som är van.
Man ska ju ha en sittställning där kroppstyngden i huvudsak tas upp av baken och armarna ska i princip bara vila på styret.
Jag själv upptäcker dock ofta att när jag blir trött,