Quote from Guest on 8 April 2014, 08:13Jag ska köpa en racercykel och funderar på en Canyon Roadlite AL. Jag är mycket osäker på vilken ramstorlek. Deras storleksguide föreslår L/58 om jag anger benmått 89 cm, och XL/60 om jag anger 90 cm.
Storlekarna verkar skilja sig mellan olika märken och
Jag ska köpa en racercykel och funderar på en Canyon Roadlite AL. Jag är mycket osäker på vilken ramstorlek. Deras storleksguide föreslår L/58 om jag anger benmått 89 cm, och XL/60 om jag anger 90 cm.
Storlekarna verkar skilja sig mellan olika märken och
Quote from Funbeat user on 8 April 2014, 08:23Mitt bästa tips är - TESTA!
Det är hur det känns på cykeln som är det viktiga, inte vad specifiaktionen säger att du ska ha. Extra viktigt när du ligger precis på gränsen till 2 storlekar.
Mitt bästa tips är - TESTA!
Det är hur det känns på cykeln som är det viktiga, inte vad specifiaktionen säger att du ska ha. Extra viktigt när du ligger precis på gränsen till 2 storlekar.
Quote from Mattias Johansson on 8 April 2014, 09:07Jag är totalt felproportionerad.
När jag köpte min första racer och blev uppmätt av självaste Tommy Prim fick jag höra medan han kliade sig på hakan. "Du har ramstorlek 56 på överkropp och 49 på benen. Valet blev slutligen en 52:a.
Mitt tips är att vill
Jag är totalt felproportionerad.
När jag köpte min första racer och blev uppmätt av självaste Tommy Prim fick jag höra medan han kliade sig på hakan. "Du har ramstorlek 56 på överkropp och 49 på benen. Valet blev slutligen en 52:a.
Mitt tips är att vill
Quote from Berit Bengtson on 8 April 2014, 18:28Patrik:
Canyons storleksguide funkar inte för den som har proportionerligt lång överkropp/korta ben.
Tro mig jag vet!
Jag är längre än dig, men har samma grenmått.Min GISSNING är att en Roadlite XL (60) skulle passa bra.
Det är ENBART en gissning,
men
Patrik:
Canyons storleksguide funkar inte för den som har proportionerligt lång överkropp/korta ben.
Tro mig jag vet!
Jag är längre än dig, men har samma grenmått.
Min GISSNING är att en Roadlite XL (60) skulle passa bra.
Det är ENBART en gissning,
men
Quote from Funbeat user on 8 April 2014, 22:23Tack så mycket för svaren!
Jag har testat en "Bianchi Impulso - 105 10SP" i storlek 59/XL och den kändes bra i storleken, dock har jag aldrig cyklat racer så har inte mycket att jämföra med. Har inte testat större, då de inte hade någon på lager. Säljaren
Tack så mycket för svaren!
Jag har testat en "Bianchi Impulso - 105 10SP" i storlek 59/XL och den kändes bra i storleken, dock har jag aldrig cyklat racer så har inte mycket att jämföra med. Har inte testat större, då de inte hade någon på lager. Säljaren
Quote from Funbeat user on 13 April 2014, 17:32Hej
Vad du behöver göra med Ram mm Ring Janne på Racerdepån så hjälper dom dig med inmätning på Ramen dom är bäst i Sverige på sånt lovar bara ringa så får du den hjälpen du behöver www.racerdepan.se Tele nr till dom är 0515-711430
Hej
Vad du behöver göra med Ram mm Ring Janne på Racerdepån så hjälper dom dig med inmätning på Ramen dom är bäst i Sverige på sånt lovar bara ringa så får du den hjälpen du behöver http://www.racerdepan.se Tele nr till dom är 0515-711430
Quote from Funbeat user on 14 April 2014, 19:36Jag tror att du skall ha en 60 cm. 58 är troligen alldeles för kort för dig med en reach på 377 mm. Däremot kommer du nog få en ganska upprätt ställning eftersom den har ganska hög stack. Kan ju delvis korrigeras med en 17 graders styrstam och att inte ha
Jag tror att du skall ha en 60 cm. 58 är troligen alldeles för kort för dig med en reach på 377 mm. Däremot kommer du nog få en ganska upprätt ställning eftersom den har ganska hög stack. Kan ju delvis korrigeras med en 17 graders styrstam och att inte ha