Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRamstorlek racer vs cyclocross?
You need to log in to create posts and topics.

12

Planerar köp av en cross och fick vid dagens besök i butik höra att många som kör både landsvägscykel och cross väljer att gå ner en storlek på crossen.
Vet inte om det bara var försäljarsnack eller om det ligger något i det. Säljaren hade bara en storle

Jag kör en storlek mindre (54 & 52). Tror dock att det finns många aspekter att ta hänsyn då många ramar och tillverkare har helt olika geometrier
Så ut och prova den tänkta crossen och känns om det känns rätt.

Jag har en storlek mindre på Cross, gick på tabeller när jag beställde min Cross och Ridley är tydligen ganska "stora i storleken", jag upplever att båda cyklarna passar mig perfekt (storlek 56 på racer, 54 på cross och jag är 183cm)

jag gick upp i storlek from min racer till cross.

min racer (scott CR1) är 52, min tempo (Scott Plasma 10) är S men min cross är 54.

den enda skillnad är på min racer har jag 130mm styrstam, min tempo en 120mm och min cross en 90mm

Gick ner en storlek på CX jämfört med min räser.

Intressant det Thomas säger som är 183 och beställde en Ridley i strl 54!

Jag köpte en Ridley CX i höstas i butik och var lite skeptisk till att jag som är 175 cm, 85 cm i benlängd, skulle ha strl 54. Jag har S på min racer (å andra sidan tycker jag det

Jag har samma storlek, men det är också samma märke på racer och CX. Storleksangivelsen ska nog tas med en stor nypa salt, i synnerhet när man jämför olika tillverkare.

Inom parentes har jag på båda dessa cyklar gått ner ung en storlek jämfört med min fö

Nu har jag inte särskilt bra koll på DF cyklar men generellt är det väl alltid bättre att köpa för liten än för stor cykel?

Man kan ju alltid höja sadeln och köpa längre styrstam..

Storleken anges oftast som längden på sadelröret. En CX har vevhuset (bottom bracket, är lite osäker på den svenska beteckningen) högre upp för att klara sig bättre på ojämnt underlag. Det gör att storleken blir "mindre" eftersom sadelröret är kortare.

J

Petter WR skrev:
> generellt är det väl alltid bättre att köpa för liten än för stor cykel?

Nja, verkligheten är mer komplicerad än så.
Men om man MÅSTE generalisera blir det bättre om man även tar hänsyn till cyklistens proportioner:
Förr den som har p

12