Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonReglemente - vad menas?
You need to log in to create posts and topics.

12

"Clip on-bågar är tillåtna endast om de inte sticker ut längre än bromshandtagens yttersta fasta spets"

Ehhh...gör inte alla bågar det????

Jag har tittat på denna: BILD:http://www.maxpuls.se/produkter/produktbilder/681/681_1_stor.jpg

Är det något att

Endel går att motera så att de blir väldigt korta och alltså inte sticker ut utanför bockstyret. Säkerhetsregel!

OK.... Men den här sticker ju garanterat ut utanför bockstyret. Vad ska man ha då som är tillåtet?

Om du ska köra en tävling där drafting är tillåtet så plockar du bort bågen. Det är en säkerhetsfråga.

Och i icke draftinglopp?

Vad jag är ute efter är bara att innan jag köper en båge, att veta om den är tillåten på tävlingar, typ motionslopp, icke draftade.

Jag har ett profile design t2 + DL med en extra tillköpt brygga mellan "pinnarna" som man också måste ha enligt reglementet.
(är inte så high tech att jag kan infoga bild)
Den går alldeles utmärkt att lossa fästena på lite och skjuta bak "pinnarna" så att

För de lopp där drafting inte är tillåtet så gäller de vanliga reglerna:

"Vid tävling där drafting inte är tillåten tillämpas UCI:s regler för tempolopp (time trial):
• Täckta bakhjul (diskhjul) eller bakhjul med få ekrar får användas. Teknisk dele

För att svara enkelt: Den tempobåge du tittat på är tillåten i triathlon om man inte tillämpar drafting. Drafting tillämpas i princip bara på olympisk distans för seniorklassen (eliten) så du kan vara lugn!

Christer: Hatten av för enkla svar (t+)

Denna är s.k draft legal.

BILD:www.wheelies.co.uk/Images/Products/17295.jpg

12