Quote from Guest on 18 March 2014, 13:50Vad behöver jag för rengöring till min nyinköpta racer?
Vad använder ni för rengöring och smörjmedel till kedjan? Hur går ni tillväga när ni rengör cykeln? Hur ofta rengör och smörjer ni? Använder ni någon rengöring på ramen? Vad i så fall?
Hjälp nybör
Vad behöver jag för rengöring till min nyinköpta racer?
Vad använder ni för rengöring och smörjmedel till kedjan? Hur går ni tillväga när ni rengör cykeln? Hur ofta rengör och smörjer ni? Använder ni någon rengöring på ramen? Vad i så fall?
Hjälp nybör
Quote from Mattias Ragnehed on 18 March 2014, 14:00Babyservetter för små barnstjärtar funkar på de flesta ställen på cykeln. Även kransar, drev och kedja. All lös smuts och gruskorn borstas bort från kedjan och drivlinan efter varje tur. Kedjans länkar smörjs med lämplig olja och sedan torkas kedjan snust
Babyservetter för små barnstjärtar funkar på de flesta ställen på cykeln. Även kransar, drev och kedja. All lös smuts och gruskorn borstas bort från kedjan och drivlinan efter varje tur. Kedjans länkar smörjs med lämplig olja och sedan torkas kedjan snust
Quote from Funbeat user on 18 March 2014, 16:36Tvättar man av cykeln/kransar etc med vatten någon gång (typ spola av), eller blir det någon rostrisk då, även om det mesta verkar vara karbon/rostfritt? Risk att smörjoljor etc försvinner?
Tvättar man av cykeln/kransar etc med vatten någon gång (typ spola av), eller blir det någon rostrisk då, även om det mesta verkar vara karbon/rostfritt? Risk att smörjoljor etc försvinner?
Quote from Funbeat user on 18 March 2014, 18:12Gammal olja samlas gärna runt drev och på kedjan så de behöver absolut göras rent ibland. Sen är just vatten ganska ineffektivt mot den smutsen men skadar gör det inte förutsatt att kedjan oljas in igen efteråt. Det glömmer jag ibland och då är kedjan flä
Gammal olja samlas gärna runt drev och på kedjan så de behöver absolut göras rent ibland. Sen är just vatten ganska ineffektivt mot den smutsen men skadar gör det inte förutsatt att kedjan oljas in igen efteråt. Det glömmer jag ibland och då är kedjan flä
Quote from Funbeat user on 20 March 2014, 11:42https://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=SRA4482&avd=1&Ref=&artgrp=568&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
Mucoff är framtaget för skonsam tvätt av cyklar etc. Använder den själv och är ganska hyfsad!
//R
Mucoff är framtaget för skonsam tvätt av cyklar etc. Använder den själv och är ganska hyfsad!
//R
Quote from Funbeat user on 23 March 2014, 17:40Cykelvård i helgen:
- trasor för att torka av allt, blöt ned med vatten om skiten sitter fast
- kedjerengörare med avfettningsmedel som kedjan får löpa i en stund. Sedan torka av kedjan med trasa och smörja in den på nytt. Jag kör med en spray innehållan
Cykelvård i helgen:
- trasor för att torka av allt, blöt ned med vatten om skiten sitter fast
- kedjerengörare med avfettningsmedel som kedjan får löpa i en stund. Sedan torka av kedjan med trasa och smörja in den på nytt. Jag kör med en spray innehållan
Quote from Funbeat user on 27 March 2014, 13:54Gårdagens rengöring av racern utfördes med en torr mikrofiberduk. Fuktade ett hörn lite kring bromsarna där det fastnat något kladdigare smuts. Blev kliniskt rent direkt utan slabb. Smutsen var såväl från i höstas som vinterns förvaringsdamm.
Till kedjan
Gårdagens rengöring av racern utfördes med en torr mikrofiberduk. Fuktade ett hörn lite kring bromsarna där det fastnat något kladdigare smuts. Blev kliniskt rent direkt utan slabb. Smutsen var såväl från i höstas som vinterns förvaringsdamm.
Till kedjan