Quote from Guest on 12 May 2013, 19:54Köpte customhjul med Notube´s Alpha 340-fälg från Tyskland för ett tag sedan.
Nu behöver bakhjulet riktas en aning. Är det att rekommendera att jag riktar det
själv fastän jag inte har ngt riktställ?
Köpte customhjul med Notube´s Alpha 340-fälg från Tyskland för ett tag sedan.
Nu behöver bakhjulet riktas en aning. Är det att rekommendera att jag riktar det
själv fastän jag inte har ngt riktställ?
Quote from Funbeat user on 12 May 2013, 20:04Om det er å etterstramme et par eker , er det ok, men er det mer omfattende er det ikke å anbefale.
Om det er å etterstramme et par eker , er det ok, men er det mer omfattende er det ikke å anbefale.
Quote from Berit Bengtson on 12 May 2013, 22:14Visst bör du göra det själv,
men du har också ett riktställ, det bästa tom.Din cykel.
======================================================
Jag ser inte allas inlägg eftersom jag använder Funbeat-filtret till Google Chrome:
https://chrome.google.com
Visst bör du göra det själv,
men du har också ett riktställ, det bästa tom.
Din cykel.
======================================================
Jag ser inte allas inlägg eftersom jag använder Funbeat-filtret till Google Chrome:
https://chrome.google.com
Quote from Funbeat user on 12 May 2013, 22:23Ramen går att använda som riktställ med gott resultat när det gäller skevhet i sida.
Sätt buntband i ramen och klipp av precis vid fälgen som referens.
Jag har till och med byggt hjul med bara ramen som riktställ och det blev spikrakt och runt (ett måst
Ramen går att använda som riktställ med gott resultat när det gäller skevhet i sida.
Sätt buntband i ramen och klipp av precis vid fälgen som referens.
Jag har till och med byggt hjul med bara ramen som riktställ och det blev spikrakt och runt (ett måst
Quote from Bertil Nolheim on 13 May 2013, 13:54Jag brukar rikta mot bromsklossarna. Funkar fint mot skevhet.
Tricket är att sätta dem nära och så måste de ju centreras också...
Jag brukar rikta mot bromsklossarna. Funkar fint mot skevhet.
Tricket är att sätta dem nära och så måste de ju centreras också...
Quote from Funbeat user on 13 May 2013, 16:40Ett riktstelle er til for å få felgen i senter. Buntband og Bremsklosser sitter inte rett i forhold til senter. ????
Ett riktstelle er til for å få felgen i senter. Buntband og Bremsklosser sitter inte rett i forhold til senter. ????
Quote from Funbeat user on 13 May 2013, 18:03NPNG har en poäng där med riktställ och center. För hur vet man annars vilken sida som är den skeva?
Hur som helst så har jag riktat med tummen. Det blev bättre.
Är ni nöjda om fälgen är "försvarbart" rak eller ska den vara "spikrak"?Ekernyckeln slant
NPNG har en poäng där med riktställ och center. För hur vet man annars vilken sida som är den skeva?
Hur som helst så har jag riktat med tummen. Det blev bättre.
Är ni nöjda om fälgen är "försvarbart" rak eller ska den vara "spikrak"?
Ekernyckeln slant
Quote from Funbeat user on 13 May 2013, 20:04Handbyggda hjul är oftast masserade så vitt jag förstått...
Handbyggda hjul är oftast masserade så vitt jag förstått...
Quote from Berit Bengtson on 13 May 2013, 20:36Christer:
Vad menar du med "masserade"?Det viktiga för att få lång livslängd på ekrarna är att de är hårt och jämnt spända, samt spänningsbefriade (eng: stress relieved), det finns det tom hjulbyggarmaskiner som skall klara av.
Läs mer om varför ekra
Christer:
Vad menar du med "masserade"?
Det viktiga för att få lång livslängd på ekrarna är att de är hårt och jämnt spända, samt spänningsbefriade (eng: stress relieved), det finns det tom hjulbyggarmaskiner som skall klara av.
Läs mer om varför ekra
Quote from Funbeat user on 13 May 2013, 21:03Jag trodde stress relieving och massera var samma sak, men det är möjligt att jag missuppfattat.
Jag trodde stress relieving och massera var samma sak, men det är möjligt att jag missuppfattat.