Quote from Guest on 11 June 2009, 20:50Ska snart ställa upp i mitt första motionslopp på egen hand (gjorde VR förra sommarn med ett gäng polare) och har ett par frågor. Eftersom jag inte haft möjlighet ännu så har jag inte gått med i nån cykelklubb och har därför enbart rutin från VR som ju gj
Ska snart ställa upp i mitt första motionslopp på egen hand (gjorde VR förra sommarn med ett gäng polare) och har ett par frågor. Eftersom jag inte haft möjlighet ännu så har jag inte gått med i nån cykelklubb och har därför enbart rutin från VR som ju gj
Quote from Funbeat user on 11 June 2009, 21:00Trampa hela tiden! och moderera farten med kadensen o trycket på pedalerna.
Då blir det inte jojoeffekt och du far fram o tillbaka hela tiden.
Trampa hela tiden! och moderera farten med kadensen o trycket på pedalerna.
Då blir det inte jojoeffekt och du far fram o tillbaka hela tiden.
Quote from Funbeat user on 11 June 2009, 21:33Daniel, om det blir så att du märker att du ligger längst fram i klungan är det något som gått mycket-mycket fel.
Daniel, om det blir så att du märker att du ligger längst fram i klungan är det något som gått mycket-mycket fel.
Quote from Funbeat user on 12 June 2009, 10:40Hehe Stefan, ja det tror jag med. Definitivt.
Men själva klungeffekten då, pallar man 25% högre fart?
Hehe Stefan, ja det tror jag med. Definitivt.
Men själva klungeffekten då, pallar man 25% högre fart?
Quote from Funbeat user on 12 June 2009, 10:47På rak väg ja, men de kan lätt bli så att 25% snabbare i backe tar bort en massa kraft man inte har.
Så är de kuperat kanske du ska ta en klunga som ligger 10% över isf 25
På rak väg ja, men de kan lätt bli så att 25% snabbare i backe tar bort en massa kraft man inte har.
Så är de kuperat kanske du ska ta en klunga som ligger 10% över isf 25
Quote from Funbeat user on 12 June 2009, 10:49Det märker man efter ett tag, om det är för hårt.
Det märker man efter ett tag, om det är för hårt.
Quote from Funbeat user on 12 June 2009, 11:06Hur mycket mer du pallar genom att ligga i klunga beror till stor del på hur bra klungan kör. En klunga som kör väldigt ryckigt med stora tempoförändringar tar mer på krafterna än en klunga som kör i en jämn fart. Men med hyfsad klungkörning så är +25 % i
Hur mycket mer du pallar genom att ligga i klunga beror till stor del på hur bra klungan kör. En klunga som kör väldigt ryckigt med stora tempoförändringar tar mer på krafterna än en klunga som kör i en jämn fart. Men med hyfsad klungkörning så är +25 % i
Quote from Funbeat user on 12 June 2009, 11:28"25% fortare" låter väl så optimistiskt även med en elegant cyklande klunga... Jag brukar ligga någonstans runt 4-8 km/h snabbare med folk omkring mig kontra ensam. Så rimligen borde Du kunna gå med runt 30-36 km/h är min bedömning.
Precis som David var
"25% fortare" låter väl så optimistiskt även med en elegant cyklande klunga... Jag brukar ligga någonstans runt 4-8 km/h snabbare med folk omkring mig kontra ensam. Så rimligen borde Du kunna gå med runt 30-36 km/h är min bedömning.
Precis som David var
Quote from Funbeat user on 12 June 2009, 11:32Fundera inte för mycket före och under loppet ....
Utnyttja klungorna för en bra resa. ligg dock inte på för hög belastning under för lång tid. kortare perioder är inga problem ( 15-20 min) typ strax före krön, i motvind eller liknande.
Se till att må
Fundera inte för mycket före och under loppet ....
Utnyttja klungorna för en bra resa. ligg dock inte på för hög belastning under för lång tid. kortare perioder är inga problem ( 15-20 min) typ strax före krön, i motvind eller liknande.
Se till att må