Quote from Guest on 4 August 2014, 18:15Hej!
Efter att ha försökt hitta svaret utan framgång så slänger jag ut frågan här. Hur stor skillnad ska/bör det vara mellan framhjulets rull och bakhjulets rull förutsatt att samma hjul används? Med samma kraft snurrar mitt framhjul ~60sek medan bakhjul
Hej!
Efter att ha försökt hitta svaret utan framgång så slänger jag ut frågan här. Hur stor skillnad ska/bör det vara mellan framhjulets rull och bakhjulets rull förutsatt att samma hjul används? Med samma kraft snurrar mitt framhjul ~60sek medan bakhjul
Quote from Funbeat user on 4 August 2014, 18:25Jag har betydligt större skillnad än så på mina cyklar.
Ett lager som börjar ge sig rullar till att börja med lättare utan belastning då det inte är något fett som bromsar längre. Först när det verkligen är slut kärvar det. Om det inte rostat igen dvs.
Jag har betydligt större skillnad än så på mina cyklar.
Ett lager som börjar ge sig rullar till att börja med lättare utan belastning då det inte är något fett som bromsar längre. Först när det verkligen är slut kärvar det. Om det inte rostat igen dvs.
Quote from Funbeat user on 5 August 2014, 07:59Inte helt sällan har ju bakhjulet fler ekrar och kanske annat som ökar luftmotståndet lite också.
Inte helt sällan har ju bakhjulet fler ekrar och kanske annat som ökar luftmotståndet lite också.
Quote from Funbeat user on 5 August 2014, 09:14@Anders, så är det nog men mitt enkla test skedde med en upponervänt cykel i gräset hemma. Jämför man med min pendlarhoj som har Nexus8 navväxel så är ju rullet sjukt mycket bättre ändå. Nexus-hjulet rullar kanske 5-7 sek med samma snurr.
@Anders, så är det nog men mitt enkla test skedde med en upponervänt cykel i gräset hemma. Jämför man med min pendlarhoj som har Nexus8 navväxel så är ju rullet sjukt mycket bättre ändå. Nexus-hjulet rullar kanske 5-7 sek med samma snurr.
Quote from Funbeat user on 5 August 2014, 11:27Om du har kedjan på bakhjulet/kassetten så kommer du att få ett motstånd som inte framhjulet har och den skillnad som du redovisar känns normal. Om du tar av kedjan så bör skillnaden mellan fram- och bakhjulet vara minimal, betydligt mindre än redovisad.
Om du har kedjan på bakhjulet/kassetten så kommer du att få ett motstånd som inte framhjulet har och den skillnad som du redovisar känns normal. Om du tar av kedjan så bör skillnaden mellan fram- och bakhjulet vara minimal, betydligt mindre än redovisad.
Quote from Funbeat user on 5 August 2014, 13:21Andreas, ett snurrande hjul kommer att få friktion pga luftmotstånd även om cykeln i sig är stillastående.
Andreas, ett snurrande hjul kommer att få friktion pga luftmotstånd även om cykeln i sig är stillastående.
Quote from Funbeat user on 5 August 2014, 13:38@Anders, visst är det så. Visserligen är jag ingen ingenjör men det borde jag ha kommit på själv.
@P, ska prova utan kedja.
@Anders, visst är det så. Visserligen är jag ingen ingenjör men det borde jag ha kommit på själv.
@P, ska prova utan kedja.