Quote from Guest on 26 December 2011, 22:59Tjena allesammans!
Har rätt nyliggen börjat slå om till triathlon vilket har lätt till att jag börjat simma avsevärt mycket mer (frisim). Har efter en krasch förra hösten haft problem med skulderpartiet och liknande lite till och från.
Har egentligen in
Tjena allesammans!
Har rätt nyliggen börjat slå om till triathlon vilket har lätt till att jag börjat simma avsevärt mycket mer (frisim). Har efter en krasch förra hösten haft problem med skulderpartiet och liknande lite till och från.
Har egentligen in
Quote from Funbeat user on 26 December 2011, 23:09Som gammal tävlingssimmare kan jag bidra med en min reflektion som är att jag aldrig uppfattat simning som någon direkt skadedrabbad sport. Och då ska man veta att högt satsande tävlingssimmare tränar MYCKET.
Som med all annan träning där man börjar med n
Som gammal tävlingssimmare kan jag bidra med en min reflektion som är att jag aldrig uppfattat simning som någon direkt skadedrabbad sport. Och då ska man veta att högt satsande tävlingssimmare tränar MYCKET.
Som med all annan träning där man börjar med n
Quote from Funbeat user on 27 December 2011, 08:52Rygg och nacke ska ju inte jobba särskilt mycket i crawl utan är ganska obelastade med väldigt måttlig vridning, definitivt inom det komfortabla om man gör något sånär rätt.
Axlarna är nog ofta som Robert påpekar en svag punkt, för oss som inte har crawl
Rygg och nacke ska ju inte jobba särskilt mycket i crawl utan är ganska obelastade med väldigt måttlig vridning, definitivt inom det komfortabla om man gör något sånär rätt.
Axlarna är nog ofta som Robert påpekar en svag punkt, för oss som inte har crawl
Quote from Funbeat user on 27 December 2011, 14:54Fredrik hur tänkte du nu "Rygg och nacke ska ju inte jobba särskilt mycket i crawl" ?
Rygg muskulaturen är ju väldigt aktiv i simning, det är därifrån du får ca 50% v kraften.
Men det är inte belastande för ryggen på samma sätt som cykling, där man sit
Fredrik hur tänkte du nu "Rygg och nacke ska ju inte jobba särskilt mycket i crawl" ?
Rygg muskulaturen är ju väldigt aktiv i simning, det är därifrån du får ca 50% v kraften.
Men det är inte belastande för ryggen på samma sätt som cykling, där man sit
Quote from Funbeat user on 27 December 2011, 20:56Kanon!
Tack för era svar.
Kör i nuläget ca. 4pass/veckan där jag försöker lägga minst 3 pass på teknik och ett pass på att öka distansen något för varje vecka.
Jag är blåbär inom simningen och har i princip lärt mig crawla för några veckor sedan.Vad
Kanon!
Tack för era svar.
Kör i nuläget ca. 4pass/veckan där jag försöker lägga minst 3 pass på teknik och ett pass på att öka distansen något för varje vecka.
Jag är blåbär inom simningen och har i princip lärt mig crawla för några veckor sedan.
Vad
Quote from Funbeat user on 27 December 2011, 21:10Träna hela kroppen- så slipper du få problem med skador!
Har själv börjat lite lätt med CrossFit (Googla och Youtube) och jag kan rekommendera det starkt!
Annars så behöver alltid bål och höfterna stärkas upp.
Träna hela kroppen- så slipper du få problem med skador!
Har själv börjat lite lätt med CrossFit (Googla och Youtube) och jag kan rekommendera det starkt!
Annars så behöver alltid bål och höfterna stärkas upp.
Quote from Funbeat user on 27 December 2011, 21:19Det var nog mer i termer av belastning och stora rörelser jag tänkte mig det hela, klantigt formulerat.
Det var nog mer i termer av belastning och stora rörelser jag tänkte mig det hela, klantigt formulerat.
Quote from Funbeat user on 27 December 2011, 21:38Fredrik, Du är förlåten 🙂
Fredrik, Du är förlåten 🙂
Quote from Funbeat user on 29 December 2011, 09:52Crossfit är bra träning men risken för skador är betydligt större än klassisk eller grenspecifik styrketräning..
Crossfit är bra träning men risken för skador är betydligt större än klassisk eller grenspecifik styrketräning..